Corona en eetstoornis

Ik kan de categorie eten niet kiezen dus staat hij bij gewicht.

Ik ben zondag positief op corona getest. Normaal volg ik door de weeks klinische behandeling en vanaf deze week zou ik de weekenden thuis zijn.

Behalve ik is nog niemand thuis positief. Ik zit dus de hele dag alleen in m'n kamer, ga naar de keuken met voorraadkast als niemand er is enz.

Probleem is dat ik door mijn DM1 en obesitas wel echt meer risico heb op complicaties. Tot nu toe gaat alles goed en heb ik de normale klachten.

In plaats van dat ik nu extra gemotiveerd ben gezond te eten gaat het juist mis. 2 boterhammen worden er 6 en pindakaas wordt pindakaas en hagelslag. Een pak stroopwafels mee naar m'n kamer. Sausjes bij m'n eten want niemand ziet wat ik eet.

Wie heeft er ook alleen thuis op een kamer gezeten en hoe ging dat met eten.
Ik ben heel bang dat ik straks in therapie heel veel ben aangekomen omdat ik bijna niks doe en meer eet. Heeft iemand ervaring? Hoeveel kwamen jullie aan of vielen jullie juist af?

Wie heeft tips of herkent het?

17 nov 2021, Lotte435


Reacties

plaats reactie
1

@Lotte Je krijgt wel het volledige pakket aan ellende zeg. Ik hoop dat je wel gevaccineerd bent zodat de kans op complicaties iig een stuk kleiner is. Ik denk dat er twee praktische dingen zijn die een beetje, helaas vast niet meer dan dat, zouden kunnen helpen.
- Ten eerste afspreken dat je ouders in die voorraadkast en op andere plekken waar jij bij kunt alleen gedoceerd eten neerleggen. Het wordt dan onmogelijk om de eetstoornis te veel te laten woekeren. Dus spreek af dat ze bepaalde dingen niet in huis halen, dat er bijvoorbeeld alleen kleine verpakkingen broodbeleg en geen sausjes en zo zijn. Daar moeten ze vast moeite voor doen, maar als ze de eetstoornis een beetje begrijpen is dat het minste dat ze kunnen doen.
- Ten tweede oefeningen doen op je kamer. Niks doen is op allerlei manieren slecht, maar zelfs op een kleine kamer (weet niet hoe groot die is) kun je wel wat doen. Ga een half uur lopen op je plek, doe opdruk- of andere spieroefeningen. Ten eerste beweeg je dan ten minste een beetje en ten tweede geeft dat een meer voldaan gevoel dan alleen maar naar een schermpje staren.
- Beterschap en zet hem op!

17 nov 2021, 11:11, Bas
2

Hoi Bas,

Ben gevaccineerd en heb gelukkig alleen de standaard klachten als heel moe zijn, flink buiten adem als ik de trap op en af loop en hoestbuien. Tot nu toe valt het allemaal mee.

Dat van m'n ouders ligt dus wat ingewikkeld. Vanuit de behandeling hebben ze nu voorgesteld dat m'n ouders m'n eten maken en bij m'n kamer neerzetten. Dan is het risico dat ik teveel ga eten al een stuk kleiner. Alleen ben ik dan zo bang dat ze het verkeerd doen .er m'n eten en het geeft enorm veel stress.
Ik heb het nu ook heel moeilijk omdat ik weet dat iedereen op bed ligt en eten nu zo te halen is. Ik moet volhouden maar het is zo lastig.
Voor die oefeningen heb ik echt geen energie. Ik heb afgesproken te proberen 2x per dag een rondje om ons huizenblok te lopen en iedereen uit de weg te gaan. Ik heb het vandaag 1x geprobeerd en kwam tot het eind van de straat. Toen daar een tijd stil gestaan en weer terug gelopen. Ik was zo kapot dat de tweede keer niet gelukt is.

Het is even niet anders. Ik ben er van overtuigd dat iedereen het krijgt en je kan het maar beter gehad hebben.

19 nov 2021, 00:11, Lotte435
3

Ik weet niet of het een idee voor je is. maar je zou ook just dance kunnen doen ( just dance heeft een mobile versie die je kan aansluiten aan een computer of ander device en dan kan je dansen) misschien kan je dat wel doen. een beetje beweging is beter dan geen beweging.

je kunt ook overleggen met je ouders misschien dat ze de delen bij je deur neer leggen ( dus de sneetjes en de pindakaas of wat je er op wilt individueel. er bestaan namelijk ook kleine bakjes voor 1 persoon maar ik denk dat dat misschien niet helemaal handig is) maar dan kan je zelf beslissen maar kan je minder zonder dat ze het fout kunnen doen.

19 nov 2021, 18:11, Bella
4

@belle bedankt voor je tip. ik heb alleen niet veel lucht en ben nog steeds wel wat benauwd/buiten adem en m'n conditie is nu helemaal belabberd. Ik ben vandaag weer tot het eind van de straat gelopen maar voel me echt net een oud wijf. Had vanmorgen ook weer wat koorts. Het is nog steeds niet super erg maar ik ben er wel flink ziek van. Het eten is wel wat beter gegaan. Eigenlijk ook omdat ik geen energie heb om de trap op en af te lopen om stiekem eten te halen.

Ik ga maandag toch nog niet terug. Heel misschien woensdag maar waarschijnlijk volgende week maandag pas.

20 nov 2021, 23:11, Lotte435

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.