Cola light verslaving

Help k heb n cola light verlaving ik drink het elke dag (1 blikje per dag) kan iemand me motivatie geven o.i.d. om te stoppen

29 okt 2018, K


Reacties

plaats reactie
1

Zeg maar als meer advies op hulp ervoor wilt,Tip 1 Doe het afkicken van cola in stapjes.Tip 2 Vraag een huisarts advies.Tip 3 Drink genoeg water op een dag.Tip 4 Vertel anderen om rekening te houden met je cola verslaving,Tip 5 doe je ogen even dicht en denk aan iets dat je heel fijn vindt en wat je erg blij maakt. Dat leidt af en helpt je zo cola trek tegen te gaan.Tip 6 Nog een opmerkelijke manier om je plotseling cola trek te stoppen, is door een potje Tertis te spelen,het is onderzocht.(spel)Tip 7 Leid jezelf af als je cola trek hebt.Tip 8 Beweeg op elke dag, want dat zorgt dat je beter in vel bent, omdat stoppen met cola drinken stress kan veroorzaken.Tip 9 Focus je op je op je einddoel. Bijvoorbeeld de voordelen van geen cola trek meer hebben.Tip 10 Blijf positief

29 okt 2018, 21:10, juliatje.
2

Hey K!

Je schrijft elke dag een blikje cola light te drinken en je wilt hier graag van af.
Als je hier mee wilt stoppen, kun je dit het beste radicaal gaan doen, door het niet meer te kopen en te drinken. Je kan het het beste vervangen door een ander drankje, bijvoorbeeld een flesje water of een kopje thee.
Als je erg veel drang op voelt komen om toch dat blikje cola te drinken, kun je jezelf het beste afleiden. Praat erover met vrienden/vriendinnen, ga even naar buiten of kijk een leuk filmpje op youtube. De drang neemt dan vanzelf af.

Het is overigens niet schadelijk als je elke dag een blikje cola light drinkt. Zolang het bij 1 blikje per dag blijft, is er niets aan de hand.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Liefs, Amy

30 okt 2018, 08:10, Amyxx
3

@Amyxx radicaal stoppen zorgt juist voor dat het extra moeilijk wordt, het is veel beter in stapjes te doen.Als je helemaal stopt dan hebben mensen snel de neiging om toch te nemen zoals bijvoorbeeld junkfood ,want toch kunnen veel mensen daar helaas niet zonder.

30 okt 2018, 10:10, juliatje.
4

Hey Juliatje,

Dat ben ik niet met je eens, want het afbouwen van iets maakt het vaak moeilijker om er uiteindelijk mee te stoppen. Door er radicaal mee te stoppen, heb je maar 1 moeilijk moment van 'afkicken'. Als je dit in stapjes doet, heb je telkens opnieuw een afkickmoment en blijf je er bovendien veel langer mee bezig. In 1 keer stoppen is dus de kortste en snelste stap.
Maar wellicht werkt het voor jou beter om het wel in stapjes te doen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk :)

30 okt 2018, 13:10, Amyxx
5

Niet discussieren waarschijnlijk hebben jullie allebei gelijk. Ik denk dat k ga beginnen met het afbouwen in stapjes. Maar is 1blikje cola per dag echt ok? Hoeveel blikjes zijn dan schadelijk? Het voelt alsof 1blikje cola heel veel is omdat bijna niemand in mijn omgeving ook frisdrank drinkt..

31 okt 2018, 09:10, K
6

Hey K,

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat jij het aanpakt zoals jij denkt dat het beste werkt voor jou.

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt om in stapjes af te bouwen.

Eén blikje cola per dag is echt niet schadelijk. Je moet echt liters frisdrank met zoetstoffen per dag drinken voordat het mogelijk schadelijk wordt voor de gezondheid. Het is meer dat de voedingszuren die in frisdrank zitten (zowel in de light- als de gewone varianten) die niet goed zijn voor je gebit. En bovendien is zoveel koolzuur ook niet prettig voor je lijf.
Kortom, het kan echt geen kwaad als je elke dag een blikje/glas frisdrank neemt als je dat lekker vind en je verder gewoon goed en gezond eet en je geen klachten krijgt van de frisdrank. Zolang je maar geen liters (light) frisdrank of energydrinks neemt. Met name de grote hoeveelheden cafeïne die daar in zitten zijn niet goed voor je.

Heb ik je vraag hiermee goed kunnen beantwoorden?

Liefs, Amy

31 okt 2018, 10:10, Amyxx
7

K heel goed van je dat je het wil doen en zelf ligt het ook wel aan je eetpatroon,als je zelf veel suiker eet dan is een blikje frisdrank minder wel beter,maar zoetstoffen zijn niet heel gezond, maar het klopt dat frisdrank slecht. is maar als je het bij een blikje per maand of minder houd dan is dan is dat veel beter.sterkte ps als andere geen frisdrank drinken dan kunnen ze ook nog andere slechte dingen drinken of eten bijvoorbeeld een zak snoep of mensen eten gewoon niet waar je bij bent, zelf ken ik iemand met een eetstoornis die zei dat mensen over zulke dingen vaak liegen of schamen erover.

31 okt 2018, 13:10, juliatje.
8

Ik zeg over een tijdje wel hoe het gaat met de cola. Weten jullie ook hoeveel koolzuur per dag schadelijk is? Ik heb namelijk al best wel zwakke tanden want een tijdje terug dronk ik wel echt veeeel cola light (1literfles per dag). En bedankt voor de tips allebei

31 okt 2018, 23:10, K
9

Hey K!

Ook voor koolzuur geld dat je prima een glas/blikje per dag kunt drinken. Als je het met een rietje drinkt, tast het koolzuur je tanden minder aan.
Zolang je alles met mate eet/drinkt, is er niets aan de hand. Luister vooral goed naar je lijf, die geeft wel aan wat het nodig heeft :)

Liefs!

1 nov 2018, 07:11, Amyxx
10

Oja dat met dat rietje is ook een goed idee dat ga ik doen :)

1 nov 2018, 19:11, K
11

graag gedaan k,Een studie van de Tufts Universiteit in Boston uit 2006 toont aan dat vrouwen die elke dag cola drinken een minder goeie stevige botstructuur in de heupen hebben dan vrouwen die dat niet doen. Dit zou komen omdat cola een grote hoeveelheid fosforzuur bevat.Het drinken van 330 milliliter per dag geeft een 20% hoger risico op diabetes type 2 dus het is schadelijk op lange termijn dus een blikje per dag is eigenlijk teveel.Maar zelf kan ik niet vinden hoeveel koolzuur per dag schadelijk is.

2 nov 2018, 20:11, juliatje.
12

Hallo Juliatje!

Zo te lezen heb jij je erg goed verdiept in het onderwerp en ben je zelfs op zoek gegaan naar onderzoeksresultaten. Top!

Ik denk echter wel dat we deze conclusie met veel voorzichtigheid moeten interpreteren. Op basis van 1 onderzoek kun je nog geen keiharde conclusie trekken. Dan kan pas nadat meerdere onderzoeken hetzelfde resultaat (de conclusie) bevestigen.

Er is verschrikkelijk veel onderzoek gedaan naar de mogelijk schadelijke effecten van koolzuur en en frisdrank, en uit meta-analyses (analyse van onderzoeksresultaten van heel veel studies over hetzelfde onderwerp) blijkt dat er vrijwel geen schadelijke effecten te vinden zijn van gematigd gebruik van deze twee. Geen reden tot zorg dus. Je kan prima dagelijks een blikje frisdrank/cola drinken zonder schadelijke effecten.

3 nov 2018, 09:11, Amyxx
13

Amy zelf zijn er sommige studies die je wel kan vertrouwen en waarom maak je ruzie?

3 nov 2018, 09:11, juliatje.
14

Hoi Juliatje!

O jee, ervaar je het alsof ik ruzie maak met je?
Het spijt me verschrikkelijk, dat is helemaal niet mijn bedoeling! Ik probeerde juist zo mijn best te doen om jouw verhaal wat te nuanceren en daarbij te voorkomen dat je het verkeerd op zou vatten. Blijkbaar is dat volkomen mislukt. Nogmaals, dat spijt mij erg.

Tuurlijk kun je sommige studies wel vertrouwen, maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er een hele berg studies aantonen dat het niet schadelijk is, en jij nu een studie gevonden hebt die een andere conclusie trekt. Het onderzoek wat jij gevonden sluit met deze zin af: Additional research is needed to confirm these findings. Dit betekend zoveel als; meer onderzoek is nodig om deze onderzoeksbevindingen te bevestigen. De onderzoekers geven zelf dus al aan dat op basis van hun studie geen harde conclusies getrokken kunnen worden.

Hoe komt het trouwens dat je mijn reacties ervaart alsof ik ruzie zoek/maak met je? Ik wil je daarin graag begrijpen.

3 nov 2018, 13:11, Amyxx
15

Omdat je me verbeterd en het een soort van discussie maakt vind ik (geen haat ofzo bedoeld naar je en weet nu dat je het goed bedoeld) maar waar haal je eigenlijk die onderzoeken vandaan?, ik kon alleen een betrouwbaar onderzoek vinden en doordat het door een universiteit is gedaan en niet door een paar mensen van geen verstand ervan denk ik dat er wel waarheid inzit maar zelf moet K zelf weten wat ze ervan vind.

3 nov 2018, 14:11, juliatje.
16

Hoi Juliatje!

Fijn dat je nog even reageert.
Ik wilde er niet zozeer een discussie van maken, maar meer jouw kennis aanvullen. Ik vind het heel vervelend dat je het zo negatief opvat en je het ervaart alsof ik jou verbeteren wil. Deze site is toch juist bedoeld om kennis uit te wisselen?

Waar ik mijn kennis vandaan haal? Studieboeken van voedingsmiddelentechnologie, navraag bij meerdere dietisten en research in de universiteitsbibliotheek.

Niet om je te verbeteren o.i.d., maar resultaten van één onderzoek zijn niet betrouwbaar. Het onderzoek zelf kan dan wel betrouwbaar uitgevoerd zijn, maar resultaten zijn pas betrouwbaar wanneer meerdere onderzoeksresultaten hetzelfde bevestigen. Er is dus veel bewijs nodig voordat er een conclusie kan worden getrokken. Daarom sluit jouw onderzoek ook af met; Additional research is needed to confirm these findings.

Dat zijn gewoon de regels van wetenschappelijk onderzoek. Daar kan ik ook niets aan doen.

4 nov 2018, 08:11, Amyxx
17

Juliatje je zegt dat een blikje friadrank je kans op diabetes hoger maakt enzo maar is dat ook bij light frisdrank? Want je krijgt diabetes van te veel suiker maar er zit geen suiker in light frisdrank

4 nov 2018, 18:11, K
18

Light-frisdrank bevat minstens 30% minder suiker dan normale frisdrank. Bij light-frisdrank is de suiker vaak deels of echt helemaal vervangen door zoetstoffen. (niet echt gezond die zoetstof)Let op: ‘zero’ is geen officiële voedingsclaim, omdat er geen duidelijke regels voor zijn opgesteld dus het is goed als je frisdrank checkt.Suikervrije frisdranken en lightproducten kunnen leiden tot stofwisselingsstoornissen zoals diabetes, dus ja het kan leiden tot diabetes.In suikervrije drankjes zit vaak sacharine, aspartaam of sucralose.Uit proeven op muizen en mensen blijken die stoffen schadelijk kunnen zijn. Bij dagelijks gebruik kunnen ze het het lichaam moeilijk maken om de bloedsuikerspiegel na een maaltijd goed te verlagen. En dat is een situatie die tot diabetes en ook overgewicht kan leiden.

4 nov 2018, 19:11, juliatje.
19

Hoi Juliatje!

Ik ben erg nieuwsgierig naar dit onderzoek wat jij beschrijft!
Kun je me de bron hiervan geven?

Liefs, Amy

5 nov 2018, 08:11, Amyxx
20

In de regels staat dat je het niet mag doen.(brondelen)

5 nov 2018, 11:11, juliatje.
21

Hoi Juliatje!

Kun je dan aangeven waar ik dat onderzoek kan vinden? Ik wil het erg graag lezen want ik vind het heel interessant!

5 nov 2018, 13:11, Amyxx
22

Kijk bij diabetesfonds en anders zoek je op firefox de zoekvraag

5 nov 2018, 21:11, juliatje.
23

Hoi Juliatje!

Dank je wel voor de tip.
Ik heb de site doorgezocht en kwam de volgende informatie tegen die mij nu wel in verwarring brengt wanneer ik het met jouw bevindingen vergelijk:

Waarom is er veel discussie over de veiligheid van zoetstoffen?
Ondanks het feit dat zoetstoffen veilig zijn bevonden door de EFSA is er veel discussie over de veiligheid ervan. Dit komt doordat er verhalen in de omloop zijn die gebaseerd zijn op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken. Dit kunnen conclusies en onderzoeken zijn die zijn gepubliceerd op (commerciële) websites die niet onafhankelijk zijn.

Daarbij is het ook zo dat het aanhalen van een onderzoek informatie niet per definitie betrouwbaar maakt. De schrijver kan doen aan het zogenoemde ‘cherry picking’. Dit houdt in dat de schrijver alleen onderzoeken aanhaalt die zijn theorie onderbouwen. Eventuele tegenstrijdige onderzoeken worden dan buiten beschouwing gelaten.

Zijn zoetstoffen veilig?
Alle zoetstoffen die in ons eten en drinken worden verwerkt, hebben een E-nummer. Dit betekent dat de stoffen door de European Food and Safety Authority (EFSA) zijn gecontroleerd en dat het gebruik ervan veilig is.

Hoe denk jij hierover?

6 nov 2018, 08:11, Amyxx
24

* En heb je ooit gehoord van mensen in de blue zones? Die eten niet bewerkt en die doen het heel goed in het leven.En er zijn echt veel onderzoeken die zoetstoffen en E nummers afkraken dus ja het is slecht.

* Dit bericht is aangepast door de moderator

6 nov 2018, 13:11, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.