Buikpijn van eten

Heey,
Ik ben 14 en at nooit echt gezond dat probeer ik nu de laatste maanden wel te doen en ik merk dat ik me beter voel. Maargoed dat ten zijde, ik heb sinds ik gezond probeer te eten een half jaar lang ongeveer geen melk meer gedronken, en dat probeerde ik laatst maar ik kreeg een akelige buikpijn. Ik weet nu dat ik dat van melk krijg, maar zo af en toe eet ik natuurlijk ook wel iets ongezonds, zoals gisteravond toen we mac Donalds hebben gehad. Ik heb een kleine friet en wat 6 kipnuggits gehad en ik krijg dezelfde akelige buikpijn die ik krijg als ik melk drink. En ik weet 100% zeker dat er in patat en kipnuggits geen melk zit. Maar ik heb het wel vaker als ik dingen eet waar meer suiker en vet inzit zoals pizza of chocola (maar daar zit melk in dus ik dacht dat het daar van kwam, maar in pizza zit geen melk). Weet iemand wat dit kan zijn ik heb het namelijk niet met yoghurt en gezond eten...

17 mei 2020, buikpijntje


Reacties

plaats reactie
1

Als je een bepaalt voedingsmiddel nooit (meer) eet of drinkt, krijg je ook de anti-stoffen niet (meer) binnen die bij dat product horen. In melk zitten anti-stoffen om melk te kunnen verteren. In pizza's zitten anti-stoffen om de gluten in deze pizza's te kunnen verteren.

Als je dus al lange tijd het bewuste product niet hebt gegeten en dan opeens weer wel, zeker als de hoeveelheid wat groter is, kan je lichaam hier heel fel op reageren: het lichaam mist de anti-stoffen om het voedingsmiddel goed te kunnen verteren.

Een oplossing kan zijn om ongeveer een half uur voor het eten van dergelijke producten een tablet DPP-IV te slikken (te koop bij vitaminewinkels). DPP-IV is een enzym dat de voedselvertering van moeilijke stoffen (exorfines) enorm verbetert. Grote kans dat wanneer je zo'n tablet van te voren hebt ingenomen, je geen last hebt na het eten van dergelijke producten.

Ook het slikken van 'digestive enzymes' kan helpen om de voedselvertering van moeilijk verteerbare producten te verbeteren. In dergelijke producten zitten de enzymen die het lichaam normaal gesproken ook aanmaakt om eiwitten (dus ook melk), koolhydraten (dus ook pizza) en vetten (dus ook chocolade) te verteren. Door het innemen van dit product, help je het lichaam dus een handje. Ook dit kan heel veel buikgerelateerde klachten (buikpijn, winderigheid, gasbuik, opgeblazen gevoel, etc.) goed wegnemen.

17 mei 2020, 23:05, Timo
2

...yoghurt is gefermenteerde (koe)melk. Gefermenteerde producten zijn sowieso beter en makkelijker te verteren voor het lichaam: in gefermenteerde producten zitten goede darmbacteriën die de darmen dus ondersteunen. Hierdoor is de voedselvertering voor het lichaam makkelijker. Dit kan heel goed de reden zijn dat je geen klachten ervaart bij het eten van yoghurt. Om toekomstige problemen met de voedselvertering te voorkomen kan je zodoende ook kijken of het mogelijk is om meer gefermenteerde voeding in je voedingspatroon op te nemen.

De beste gefermenteerde zuivelproducten zijn: Skyr, kefir en Griekse en Bulgaarse yoghurt (let op: de echte! Geen 'Griekse/Bulgaarse stijl yoghurt' - deze zijn veel minder sterk gefermenteerd). Gefermenteerde soja is: tempeh, lupeh, natto, miso en tamari. Let op: tofu (de basis van de meeste vleesvervangers in de supermarkt) is NIET gefermenteerd. Ook sojamelk, sojayoghurt of sojavla is NIET gefermenteerd. Gefermenteerde groenten zijn o.a. zuurkool, kimchi en augurken. Je kan nog veel meer groenten fermenteren, worden hele leuke kookworkshops over aangeboden. Misschien leuk om een keer met je moeder of vader te volgen? Tot slot is Kombucha nog het vermelden waard: een bruisende theedrank die heel sterk gefermenteerd is. Is bij vitaminewinkels en natuurvoedingswinkels wel te krijgen.

Ook probioticacapsules kunnen nog veel helpen om de darmwerking te verbeteren en zo de voedselvertering te vergemakkelijken (wat dus klachten tegengaat).

18 mei 2020, 00:05, Timo
3

Timo, heel erg bedankt! Ik ga even dit bericht door mijn moeder laten lezen want ik snap er zelf weinig van maar samen komen we er vast uit! 😊 bedankt!

18 mei 2020, 09:05, Buikpijntje
4

Hoi, als je er echt lasT van hebt kan je ook naar de huisarts. Hij kan kijken of je misschien een allergie hebt ofzo.

18 mei 2020, 11:05, Lau
5

Ik wil ook graag nog een keertje benadrukken dat je het beste langs de huisarts kan gaan. Dit is volledig gratis, dus kan nooit kwaad ;)

18 mei 2020, 12:05, Auriane
6

@Auriane:
Ik heb je al vaker zien zeggen dat de huisarts gratis is.

Het klopt dat je kosteloos naar de huisarts kan. Jij of je ouders krijgen geen rekening als je naar de huisarts bent geweest. Op deze manier is er geen financiële belemmering om een huisarts te bezoeken, voor gezinnen met weinig geld een belangrijk gegeven.

Maar, die huisarts werkt natuurlijk niet voor niets. Die man of vrouw krijgt ook een salaris. Dit salaris wordt betaald door ons allemaal: iedere volwassen Nederlander moet verplicht een zorgverzekering afsluiten, ook als je nooit zorg nodig hebt en dus nooit een arts ziet. Deze verzekering kost iedere volwassen Nederlander zo’n €100,- tot €140,- per maand. Dat is dus best heel veel geld voor iets wat je nooit gebruikt. Veel Nederlanders vinden dat niet erg, ik ook niet, omdat iedereen weet dat daarmee allerlei zorgkosten worden betaald, waaronder ook het salaris van onze huisartsen. Op deze manier worden de zorgkosten verdeeld over alle Nederlanders. Dit voorkomt dat iemand die heel vaak een (huis)arts moet bezoeken, met ontzettend hoge zorgkosten wordt opgezadeld. Dit is dus een stukje solidariteit naar elkaar. Dit systeem is dan ook gebaseerd op het solidariteitsprincipe: we dragen met z’n allen de kosten, zodat diegene die het heel veel nodig hebben niet met giga veel extra kosten worden opgezadeld.

Maar, een bezoek aan een huisarts is dus niet gratis: het is kosteloos voor het individu, omdat iedereen er als groep aan meebetaald.

18 mei 2020, 14:05, Timo
7

Heb precies het zelfde. Ben nu 3 jaar vega en heb ooit 1 x ptongelijk een stukje ham binnen gekregen. Kreeg echt buikpijn. Niet fijn!
Maar goede motivatie om nooit meer vlees te eten

18 mei 2020, 15:05, D💞
8

@D werkt dat echt?

18 mei 2020, 20:05, buiklijntje
9

@Timo dat is iets wat ik volledig begrijp, ook ik betaal mijn belasting centjes. Het gaat in dit geval even om de individu. De reden dat ik het benoem is omdat ik meerdere malen in gesprek ben geraakt met (jonge) meiden die niet naar de huisarts durfde. Angst dat mama een rekening zou krijgen en erachter zou komen of bang waren dat de huisarts het aan ouders zouden doorvertellen (zonder dat eerst te bespreken). Sinds dien benoem ik het er eventjes bij ;)

19 mei 2020, 13:05, Auriane
10

Auriane, ik vind het juist heel fijn dat ik dit nu weet

19 mei 2020, 13:05, buikpijntje

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.