Buikje bij jonge meisjes

Hey

Mijn naam is Charlie, ik ben een prille 20'er en ik merk dat mijn buikje stevig gegroeid is tot een buikomvang van 109 CM. Ik weeg 81kilo en ben 1m61 groot.

Zijn er mensen die dit herkennen en in hun 'puberjaren' ook aankomen en dikker worden?
En ben ik effectief te zwaar/dik?

Alvast bedankt
Charlie

22 apr 2020, Charlie


Reacties

plaats reactie
1

Nou die laatste vraag is met een overduidelijk JA te beantwoorden, helaas. Sterker nog je hebt zelf obesitas!

Vaak verandert je gedrag in je tienerjaren enorm: je gaat minder sporten of stopt hier zelfs helemaal mee, je gaat vaker zelf wat te eten kopen (in de kantine of na schooltijd), je gaat niet meer (buiten)spelen, je lesdagen zijn langer en je hebt ook meer huiswerk waardoor je minder tijd hebt om te bewegen, je gaat alcohol drinken, etc. etc.

Dit alles kan enorme invloed hebben op je gewicht. Verder kan het zo zijn dat emoties (haat, woede, verdriet, etc.) veel heftiger naar voren komen tijdens je tienerjaren, wat zich kan uiten in stressvorming en/of emo-eten. Ook dit kan je flink dikker maken.

Zowel voor je gezondheid als voor je uitstraling zou ik je adviseren om wat af te vallen. Als je gezonde tips wil om dit te doen, reageer dan even op dit bericht 😉.

22 apr 2020, 22:04, Timo
2

Hey Charlie, je bent wat dat aankomen betreft volgens mij geen uitzondering. Zelf ben ik een jongen en heb ik het ‘geluk’ geen aanleg te hebben, maar alleen al aan dit forum te zien worstelen er meer mensen mee. Effectief ben je wel te zwaar ja. De BMI geeft een mooie indicatie van hoe ernstig je overgewicht is en die geeft in jouw geval wel aan dat je behoorlijk te zwaar bent. Voor je gezondheid is dat niet optimaal, maar ik ben zelf wel van mening dat je zelf moet kunnen kiezen voor je leefstijl. Op dit forum wordt vaak de norm opgelegd dat je móét afvallen tot een streefgewicht. Voor je gezondheid zou het wel goed zijn om wat af te vallen, maar weet dat je qua uiterlijk niet minder mooi hoeft te zijn met een maatje meer. Heb je enig idee waar het aankomen door is gekomen bij jou?

23 apr 2020, 09:04, B
3

@Timo, heb ik echt obesitas? Zo ja, dan wil ik graag wat afvaltips.
@B Ik denk dat ik ben aangekomen door de puberteit, kan dit?

23 apr 2020, 11:04, Charlie
4

Het is onwaarschijnlijk dat dat alleen maar door de pubertijd komt. Ja, je lichaam verandert in de pubertijd en daar kan wat aankomen bij horen, maar dat is vaak gering. Zou het naast de puberleeftijd ook met je leefstijl te maken kunnen hebben? Wat eet/drink je bijvoorbeeld op een dag? Wat doe je aan beweging? Daarnaast kunnen er natuurlijk ook medische factoren zijn.

23 apr 2020, 11:04, B
5

Beste Charlie stress,voeding,depressie,eetstoornis,te snel eten,genen,medicijnen,beweging en slaap hebben o.a. invloed op je gewicht. Maar hier wat afval tips.
Tip 1 Maak een eetschema en afvalplan.
Tip 2 Wordt vegetarier of veganist, kan helpen gewicht te verliezen bij gezond eetpatroon.
Tip3 Eet max 6 keer op een dag en niet minder dan 3 keer op een dag. 3 keer eten per dag is ook het beste voor je gebit.
Tip 4 Lees goed etiketten, je hebt veel namen voor suiker(160): honing,Agavesiroop,Caramel, Fructose,HFCS en Moutstroop o.a.
Tip 5 Voeg niet teveel suiker en zout aan je eten toe
Tip 6 Vervang zout door verse kruiden.
Tip 7 Doe afvallen in stapjes.
Tip 8 Vraag hulp voor afvallen aan omgeving.
Tip 9 Doe niet aan crashdieets,maaltijdshakes of dieetpillen.
Tip 10 Eet zonder afleiding dus geen telefoon,krant,muziek,iPad of tv bijv.
Tip 11 Zoek gezonde recepten voor internet op.
Tip 12 Sport minimaal een uur per dag.
Tip 13 Beweeg elke half uur een stukje(te lang zitten ongezond en het maakt je mogelijk dikker)
Tip 14 Eet elke dag een handje noten en een paar keer in de week peulvruchten.
Tip 15 Eet zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Tip 16 Zet gezond voedsel in het zicht en ongezond voedsel buiten het zicht.
Tip 17 Doe als je wakker wordt altijd de goordijnen open en slaap zonder nachtlampje.
Tip 18 Drink minimaal 1.5 liter water per dag om niet uitgedroogd te raken.
Tip 19 Eet elke dag een beetje pure chocola.
Tip 20 Hang een motivatielijst boven je Bed.
Succes zeg maar als je meer advies wilt.

23 apr 2020, 13:04, Juliatje.
6

Voeding is voor 50% bepalend voor je gewicht, sporten en bewegen voor 30% en rust, ontspanning en slaap voor 20%. Alle drie moeten in evenwicht worden gebracht om effectief af te vallen. Ga dus niet (elke dag) extreem sporten. Hierdoor ervaart je lichaam heel veel stress en stressvorming leidt tot vetopslag. Van te veel en te intensief sporten kan je dus juist dikker worden, i.p.v. afvallen!

Qua voeding spelen de koolhydraten een belangrijke rol. De ongezonde koolhydraten (suiker, bloem, witte rijst, 'normale' aardappel, 'normale' witte pasta), kunnen enorme dikmakers zijn. Het sterk verminderen van suikers (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank - ook light/zero! en bijv. fruitsap), kan al heel veel helpen. Al deze bovenstaande extraatjes moeten niet in je dagelijkse routine zitten. Waarom elke dag een suikerrijk toetje, zoals vla, vruchtenyoghurt, pudding, chocomousse, etc. na het eten? Waarom altijd die suikerrijke Liga, Sultana of bijv. plak ontbijtkoek eten? Waarom altijd dat glas frisdrank of fruitsap als je uit school komt? [Nu even niet, maar je begrijpt wat ik bedoel]. Dit zijn allemaal dikmakende extraatjes, die je gezondheid en geluk negatief beïnvloeden. Doorbreek dit soort gewoontes! Extraatjes zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks/heel vaak 'uit gewoonte' weg te eten.

Hier nog wat andere afvaltips:
- Sla geen maaltijden over. Van te weinig gezond eten, word je juist dikker.
- Eet bij iedere hoofdmaaltijd eiwitten, liefst niet te veel uit dierlijke bronnen. Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren en geven ook lang een vol gevoel (verzadiging), waardoor je niet na een uur weer honger hebt.
- Eet bij je ontbijt altijd groente en eiwitten dus.
- Eet twee tot drie keer per week een portie goede vetten (avocado, vis, noten, zaden, etc.). Een beperkte hoeveelheid goed vet maakt je niet dikker, integendeel: het helpt je juist om het slechte vet in je lichaam makkelijker te verbranden!
- Eet bij je ontbijt geen koolhydraten uit granen (brood, havermout, cornflakes, muesli/cruesli etc.). Ook **
Succes!!

*Dit bericht is aangepast door de moderator*

24 apr 2020, 17:04, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.