Braken vragen erover

Ik heb een paar vraagjes aan de mensen die braken;
Hoe begon het bij jou?
Hoe zorgde jij ervoor dat je ouders het niet hoorde?
Viel je daadwerkelijk echt af?
Hoevaak deden jullie het?
Als het niet lukte wat probeerde jullie dan?
En als je zelf nog iets wilt vertellen mag dat ook
Alvast bedankt!! Groetjes jody

19 jan 2019, Jody


Reacties

plaats reactie
1

Beste Jody,

Van braken en ook van laxerende producten nemen of bijvoorbeeld van jezelf uithongeren, VAL JE NIET AF!! Integendeel: doordat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en daar dus ook te weinig energie uit kan opnemen, schiet je lichaam in een spaarstand. Hierdoor gaat je verbranding heel erg achteruit. Dit uit zich in vermoeidheid, concentratieproblemen, slaapproblemen, doffe huid en haren, haaruitval, schilferige huid en nagels, dode blik in je ogen, acne, etc. etc. tot in het ergste geval flauwvallen en blackouts.

Verder schiet je lichaam heel erg in de stress omdat het opeens veel minder voedingsstoffen tot zich krijgt dan daarvoor (je braakt ze immers uit). Door deze stress gaat je lichaam het stressstofje cortisol aanmaken. Cortisolaanmaak leidt tot vetopslag. Te weinig gezonde voeding tot je nemen (door uithongering, braken en/of laxeren bijv.) leidt dus juist tot meer kilo's vet op de weegschaal!

Afvallen begint dus altijd met het innemen van voldoende goede voedingsstoffen. Van te weinig gezond eten kom je juist aan!!

Nooit gaan braken dus! Is mega ongezond, helpt je helemaal niets verder en je maakt van binnenuit langdurig je lichaam en je gebit kapot. Mensen die veel hebben gebraakt kunnen nog jaren daarna, tot zelfs blijvend, ernstige gezondheidsklachten hebben. Niet doen dus!!

20 jan 2019, 01:01, Timo
2

Ik nam tussen mijn 15de en 17de wekelijks op woensdag 1½ laxeerpil, maar dat had een volledig andere reden dan afvallen.
Het waarom innemen van de wekelijkse 1½ laxeerpil kan ik hier niet vertellen want dat wordt verwijderd.

Maar van laxeerpillen val je niet af.
Het enige wat er gebeurt als je veel laxeerpillen slikt is dat je ''vochthuishouding'' in je lichaam ontregelt raakt.

Wees gewoon trots op je lichaam en ga niet zelf ''prutsen''.

20 jan 2019, 03:01, .
3

Hoe begon het: schuldgevoelens na eetbuien
Hoe zorgde ik dat mijn ouders het niet hoorden: niet, ik was gewoon heel vaak alleen thuis
Viel ik af: nee!!! op de lange termijn kwam ik alleen maar aan, timo heeft al heel goed uitgelegd waarom dat is
Hoevaak: ongv 3 keer per week
Wat als het niet lukte: huilen

Ik ben inmiddels al gestopt en ik raad niemand aan om eraan te beginnen, door te braken raak je uitgedroogd en verlies je allerlei belangrijke mineralen. Doordat je uitdroogt LIJKT het alsof het 'werkt' maar eigenlijk kom je op lange termijn alleen maar aan in vetmassa. Het is namelijk onmogelijk om echt alles uit te kunnen braken, ook al lijkt het alsof je dat wel hebt gedaan. Plus je hormonen raken uit balans waardoor je NOG meer honger krijgt, wat leidt tot NOG meer eten, wat leidt tot NOG meer aankomen. Niet doen dus!!!

20 jan 2019, 21:01, Vis
4

Ik ben al best lang geobserdeerd met eten. Ik wil al heel lang afvallen, want ik voel me heel dik. Dus opbegeven moment begon ik na m’n eten het proberen uittekotsen, dat zag ik als het ware als oplossing voor mijn probleem. Ik begon hier ongeveer 4 maanden geleden mee en inmiddels kan ik niet meer zonder. Mijn ouders merken het niet echt, ondanks het fijt dat ik het 2 tot 5 keer per dag doe. Ik kots altijd mijn eten uit in de wc. Vroeger deet ik het in de douche, maar bij het verschonen van het douche putje zagen mijn ouders een keer stukjes eten erin en ze vroegen toen ook aan mij of ik overgeven had. Dus in de douche durf ik het niet meer, maar als het echt moet doe ik het gewoon. Het lukt bij mij eigenlijk altijd wel! Het komt er ook altijd na het eten automatisch weer uit. Ik weet niet of ik daadwerkelijk afgevallen ben, wel is mijn gewicht omlaag met 2,5 kilo, maar dit kan ook vocht zijn ofzo. Ik zelf merk namelijk wel dat ik soms echt uitgedroogd ben. Ook heb ik last van haaruitval, koud hebben en ik heb altijd blauwe nagels. Ik weet niet zeker of dat hier door komt, maar kan.. En nu ik hoor wat Timo opschrijft raak ik heel erg in de stress. Wat moet ik doen?

20 jan 2019, 22:01, e
5

Ojaa en ik ben al 3,5 maanden niet meer ongesteld geweest. Komt dat hierdoor en is dit erg?

20 jan 2019, 22:01, e
6

E alle gevolgen komen door je eten uit kotsten, omdat dit bij de gevolgen hoort van braken.En dus de enige oplossing is gewoon STOPPEN.En als je echt graag wilt afvallen vraag dan een arts advies, want met ongezonde afvalmetoden schiet je niet veel mee op.En als je niet meer ongesteld ben dan ben je ondervoed doordat je in de spaarstand zit met lichaam door braken.En bedenk als je hiermee doorgaat dan ga je alleen maar fysiek en mentaal slechter voelen door braken en ook verkort het je levenduur en is er een kans op onvruchtbaarheid en nog andere gevolgen.Als je meer hulp of advies wilt zeg het maar.

21 jan 2019, 16:01, juliatje.
7

Heee juliatje,
Ik kan er zegmaar niet meer mee stoppen! Omdat ik er soort van verslaafd aan ben. Het voelt zo goed en opluchtend om te doen. Xx

21 jan 2019, 20:01, e
8

Hier wat advies ervoor en ik snap het en meer mensen zijn er verslaafd aan,maar uiteindelijk krijg je meer voor terug.
Zelfopgewekt overgeven is iets dat sommige mensen met een eetstoornis gebruiken om het eten dat ze hebben gegeten kwijt te raken. Het is een vorm van compensatiegedrag die wordt gebruikt om van schuldgevoelens over eten af te komen of met andere gevoelens om te gaan. Veel mensen met een eetstoornis doen dit heel geheimzinnig en hebben het gevoel dat het werkt als opluchting. Na het braken voelen ze zich super goed en dat maakt vaak dat het lastig is om ermee te stoppen.
Als je een eetbui hebt of het idee hebt dat je teveel hebt gegeten, kan braken in jouw ogen misschien een oplossing lijken. Je hebt toch kunnen eten, maar achteraf gecompenseerd op deze manier waardoor je hoopt niet in gewicht veel aan te komen en de schuldgevoelens over eten weg te maken. Braken is zeer gevaarlijk! Je loopt zeer grote gezondheidsrisico's wanneer je dit regelmatig doet, naast dat je af en toe misschien vanwege ziekte moet braken.
Stoppen met braken is vaak heel erg moeilijk. Waarschijnlijk roept het de angst op dat je aan zult komen in gewicht en wil je daardoor echter minder gaan eten. Dit zorgt er echter weer voor dat de kans op eetbuien toeneemt(als je dat hebt)en je daar weer in vervalt, waardoor je schuldgevoelens krijgt en de drang krijgt om te braken. Zo zijn er nog veel meer dingen die lastig zijn wanneer je stopt met braken.
Voldoende eten
Dit klinkt misschien super raar in je oren: omdat het iets is waar je waarschijnlijk ook bang voor bent als je stopt met braken. Echter is het belangrijk om goed voor je maag te zorgen en voldoende te eten. Als je jezelf een regelmatig en heel gezond eetpatroon aanleert, heeft je lichaam minder behoefte aan braken en zul je kunnen wennen aan gezonde hoeveelheden. Dit kan je helpen om minder schuldgevoelens te hebben rondom eten.
Omgaan met schuldgevoelens
Na het eten ben je misschien gewend om te braken.(aan je verhaal te zien) Als je dit niet meer gaat doen, kan het lastig zijn om met de schuldgevoelens of andere onrustig dingen om te gaan. Probeer de gevoelens of gedachtes die je krijgt wanneer je niet ingaat op de drang om te braken, uit te zitten en wachten. Ze zijn er, je hebt die gevoelens en het is vervelend. Maar je kunt er het beste niet aan overgeven. Zorg ervoor dat je niet toegeeft aan de drang om te compenseren en zit het gevoel gewoon uit. Dit kan je helpen om de schuldgevoelens uiteindelijk af te laten nemen.
Bouw het af
Als je nu een aantal keren per dag braakt, kan het helpen om dit af te bouwen. In een keer stoppen met braken is voor veel mensen lastig.(zoals bij jou) Het kan daarom helpen om met iemand af te spreken om een beperkt aantal keren te ‘mogen' braken. Wees je er bewust van dat ook dit gevaarlijk is voor je gezondheid, maar dat dit een stap in de goede richting je kan bijvoorbeeld aan je beste vriend vragen.
Sterkte en zeg maar als je meer advies wilt.

21 jan 2019, 20:01, juliatje.
9

Heel erg bedankt Julia voor je goede tips! Ik ga er nog eens goed overnadenken en proberen een gepaste oplossing te vinden. Super bedankt! Xx

21 jan 2019, 23:01, e
10

Bedankt, en veel sterkte, als je ooit in de problemen komt zeg het maar!

22 jan 2019, 16:01, juliatje.
11

GWN MINDER ZOETE DINGEN ETEN
EN GEWOON GEZOND LEVEN.
punt :)
braken maakt het allemaal niet beter, alleen slechter.

29 jan 2019, 11:01, vica

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.