Bedplassen(2.0)

Hoi ik ben 13 en plas nog steeds in mijn bed
Op welke leeftijd zijn jullie ‘s nachts cinderlijk ( geen idee hoe je het schrijft) geworden
Mijn broer en zus hadden het ook tot een latere leeftijd
Hebben jullie dit ook tot zo’n hoge leeftijd gehad en hoe zijn jullie er af gekomen

26 mei 2020, Onzeker!!!


Reacties

plaats reactie
1

Zorg dat je nooit 'halfslapend' plast. Dit is vooral van belang wanneer je 's nachts wordt gewekt door een (plas)wekker of een aardig familielid. Halfslapend plassen verergert juist het bedplassen! Zorg dus dat je altijd helemaal wakker bent: gooi wat water in je gezicht, maak een paar sprongetjes, jumping jacks, etc. In ieder geval: voorkom dat je halfslapend plast. Juist hierdoor blijven mensen vaak heel lang bedplassen.

Als je het bedplassen camoufleert met een absorptieonderbroek (Drynites, Tena, etc.), zorg dat je dan altijd een KATOENEN onderbroek onder deze absorptieonderbroek draagt. Hierdoor voel je je plas veel beter, waardoor je je lichaam traint om hier van af te komen. Als je rechtstreeks zo'n absorptieonderbroek aan doet, raakt je lichaam gewend aan die bescherming waardoor je lichaam juist lui wordt. Dit zorgt ervoor dat je veel moeilijker van het bedplassen af kan komen (en dat willen die merken natuurlijk: zo blijf je zo lang mogelijk hun producten gebruiken).
Verder is het belangrijk om je sluitspier goed te ontspannen op de momenten dat deze zich ook moet ontspannen, namelijk tijdens het plassen. Zorg daarom overdag altijd voor een goede plashouding (beide voeten op de grond, rechtop, holle rug) en neem de rust voor een plasbeurt. Plas goed uit bij het plassen en laat de urine rustig lopen, pers deze er dus niet zo snel mogelijk uit.

Qua medicatie schrijft de huisarts vaak desmopressine (merknaam: Minirin) voor. Dit middel regelt de hoeveelheid water die de nieren uitscheidt. Wat betreft natuurlijke middelen hoor ik vooral goede verhalen over Kalium carbonicum (alleen bedoeld voor oudere jongeren en (jong) volwassenen overigens). Dit product maakt je urine zouter, waardoor je minder makkelijk plast. Beide middelen kunnen goed camoufleren.

Het meest effectief om er van af te komen blijft een plaswekker. Soms is een paar weken gebruik genoeg om (weer) helemaal van het bedplassen af te komen. D'r zijn tegenwoordig hele kleine plaswekkertjes, zelfs ook nog met oordopjes, waardoor je zo'n dingetje heel onopvallend kan gebruiken en bijv. ook kan meenemen als je ergens anders gaat slapen: zo'n klein dingetje kan je prima verstoppen en voor het oortje dat je in hebt kan je zeggen dat je nog even muziek luistert voor het slapen gaan. Niets vreemds aan. Of je doet het oortje pas in als het donker is, zodat niemand het merkt.

Qua voeding is het verstandig om alcohol, cafeïne (koffie, thee, energiedrankjes, cola, chocolade), citrusfruit en -sap (ananas, sinaasappel, grapefruit, clementines, citroenen, limoenen), koolzuurhoudende dranken (dus ook Spa rood!) en heel sterk gekruide etenswaren (wasabi, sambal, tabasco, etc.) zoveel mogelijk te vermijden, zeker in de namiddag en avond. Al deze stoffen kunnen namelijk de blaas (enorm) irriteren, waardoor ’s nachts droogblijven nog moeilijker wordt.

Tot slot: blijf voldoende drinken! Het is een fabeltje dat als je zo weinig mogelijk drinkt, dat je dan niet in je bed plast. Succes!

27 mei 2020, 03:05, Timo
2

Hi! Ik zelf heb er niet veel last van gehad, ik weet niet wanneer ik zindelijk geworden ben, das al lang terug. Wel weet ik dat ik af en toe een ongelukje behield tot 14 (pak m beet 3-4 keer per jaar) Dit had te maken met een spieraandoening waar ik last van heb, sinds ik juiste medicatie slik is het over.

Mijn zus (20 jaar) daar in tegen moet nog steeds opletten. Bij mijn zus had het niets met de hersenen te maken maar met een spier die niet goed functioneert. Nu heeft ze juiste hulp, maar omdat ze een unieke afwijking heeft is er lang gezocht (tot 3 jaar terug).

We hebben veel geprobeerd, het meeste kwam aan op haar wakker maken. Dit is gedaan door mijn vader, door een wekker, door een speciaal horloge en door een speciale onderbroek (die had een sensor en zodra die voelde dat ze plaste ging er een alarm af). De conclusie hiervan was altijd dat je begint met bijvoorbeeld elke 2 uur wakker gemaakt te worden en dat bouw je dan af naar 1x per avond. Op een goed moment kom je er namelijk achter rond welk tijdstip je wel en niet moet plassen. Ze moest goed wakker zijn en altijd op 3 makkelijke vragen een antwoord kunnen geven.

Het was een heel gedoe en er zijn wat tips, zoals Timo vermeld die je kunnen helpen. Maar als je er echt echt last van hebt is het een flinke rit. Als je echt veel en vaak (dus bijvoorbeeld minimaal 1x per week) last van hebt zou ik even langs de huisarts gaan. Broekplassen kan van veel verschillende problemen komen en een arts kan je altijd gerichter helpen dan zelf een beetje proberen. Je hebt speciale artsen die hierin gespecialiseerd zijn, dit hoeft niet altijd in een ziekenhuis te zitten wij hadden een bekkenbodem specialist in ons dorpje :)

27 mei 2020, 08:05, OO

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer