Bang om aan te komen_x

Hoi allemaal,
Ik ben een meisje van 13 jaar , ben 158 cm en weeg tussen de 48/49 kg. Ik ben heel erg bang om aan te komen omdat ik vroeger overgewicht had en ik dat niet meer wil en ben nu heel erg bezig met mijn gewicht. Ik denk constant aan calorieën en als ik wil stoppen lukt het niet. Als ik volgens mij gevoel te veel eet wordt ik gek , ik heb bijv kots momenten gehad , puur voor de angst om aan te komen. Nu heb ik een paar vraagjes : hoeveel calorieën mag ik op een dag? Hoe kan ik stoppen met aan calorieën te denken ?en heb ik een goed gewicht?

25 mei 2020, Anoniem


Reacties

plaats reactie
1

Je zit precies op de grens van een prima en een perfect gezond gewicht voor je lengte. Waarschijnlijk groei je de komende tijd nog wel wat en als je dan je gewicht gelijk houdt, groei je makkelijk naar een perfect gezond gewicht toe, zonder dus nog verder te hoeven afvallen.

Jouw absolute minimale calorie-inname per dag (je BMR) is voor jouw lengte en gewicht: 1305 Kcal. Jouw BMR - niet te verwarren met je BMI - is jouw absolute minimale energie-inname per dag. Dit BMR-getal moet je vermenigvuldigen met de mate van activiteit. Dit nieuwe getal is je AMR. Geen tot weinig lichaamsbeweging is x 1,2, lichte lichaamsbeweging is x 1,375, normale lichaamsbeweging is x 1,55, zware lichaamsbeweging is x 1,725, zeer zware lichaamsbeweging is x 1,9. Personen die willen afvallen kunnen tot 25% onder hun AMR gaan zitten, maar dus nooit onder hun BMR. Je BMR is het absolute minimum. Wanneer je wel onder je BMR gaat zitten, kom je juist aan!!

Jouw normale calorie-inname zal dus waarschijnlijk tussen de 1794 Kcal (1305 x 1,375) en 2251 Kcal (1305 x 1,725) per dag liggen.

25 mei 2020, 22:05, Timo
2

Hi, als je elke dag drie maaltijden eet die een beetje gezond zijn kom je niet snel aan. Tuurlijk maag je tussendoor ook nog wat eten. Maak bijv een lekker fruit bakje. Als je wilt afvallen kan je elke dag z’n workout video doen van tien minuutjes.

26 mei 2020, 07:05, M 💕
3

Hi, ik ben ook een keer flink kilo's afgevallen. Dit heb ik nooit gedaan door calorieën te tellen. Dus in dat deel hebben we een andere ervaring. Wel had ik er ook last van dat ik erg vast zat in de mentaliteit van afvallen en ik was zo bang om weer aan te komen. Vooral in mijn sociale leven zat dit dwars, ik durfde geen koekje of 2e schep avond eten te nemen. Ondanks dat dit natuurlijk gewoon kon tussendoor.

Uiteindelijk heeft een diëtiste me geholpen om een 'normale' en gezonde balans te vinden. Ik ben uiteindelijk 3 x naar de diëtist geweest wat precies uit je basisverzekering komt. Ik had geen doorverwijzing nodig van de huisarts. Misschien kan je met je moeder even zoeken naar een diëtist in de buurt?

Samen hebben we besproken wat gezonde porties voor me waren en welke snacks ik wel en beter niet kon nemen (hierbij waren mijn persoonlijke voorkeuren meegenomen waardoor het zeer 'natuurlijk' voelde)

Ik hou bijvoorbeeld meer van hartig dan van zoet, dus hebben we bedacht dat ik op een verjaardag/feestje alleen hartig eet. Dan sla je zonder je het door heb al veel over.

Een ander super stom dingetje is dat ik mijn lunch altijd de avond ervoor klaar maak (ik eet vaak salade dus dat is prima houdbaar) en in de koelkast zet. S'ochtends had ik nooit zin en kocht ik sneller ongezonde lunch omdat ik niets vanuit huis meenam.

Met dit soort kleine "regeltjes" zorg ik ervoor dat ik er niet continu over na hoef te denken. Omdat het er maar een paar zijn, heb ik ze eigen kunnen maken en denk ik er niet continu meer aan.

26 mei 2020, 19:05, hi

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.