Ballerina

Hallo allemaal,
Ik zit sinds een tijdje op een balletschool om danseres te worden. Ik ben 14 jaar, 172 cm en 53 kg. Alleen nu moet ik dus nog meer afvallen, alleen dat wil ik niet, maar ik wil ook niet stoppen met ballet. Wat moet ik doen?

22 mei 2020, #??


Reacties

plaats reactie
1

Als ballet echt iets is wat je graag wilt, doen zou ik het doen. Ik weet niet of je het kent, maar veel mensen van TikTok doen workout video’s van Cloe Ting. Die video’s duren ong 20 minuutjes en na 2 weken zie je echt resultaat.

22 mei 2020, 22:05, Lol
2

Je hebt nu al een perfect gewicht voor je lichaam! Voor de normen buiten de balletwereld, voldoe je nu dus al ruimschoots aan de perfectie! Belangrijk om dit beeld vast te houden! De eisen in de balletwereld zijn buitensporig extreem streng en komen dus helemaal niet overeen hoe mensen jou buiten de balletwereld zien.

Als je toch voor je balletcarrière gaat, is één ding extreem belangrijk: BLIJF VOLDOENDE ETEN! Van te weinig gezond eten, kom je juist aan in plaats van dat je ervan afvalt. Stort jezelf niet in een eetstoornis. Wees streng voor jezelf om dit kost-wat-kost te voorkomen!!

Hier wat richtlijnen van gezond eten:
- Eet veel groente, bij grote voorkeur op meerdere eetmomenten van de dag.
- Eet veel niet-suikerrijk fruit: bramen, bessen, frambozen, aardbeien, perzik, watermeloen, cantaloupe meloen, pruimen, perzik, etc.
- Eet niet te veel maar zeker ook niet te weinig koolhydraten. Een fanatieke sporter (en daar hoort ballet zeker ook bij!) heeft immers meer koolhydraten nodig dan de gemiddelde Nederlander. Haal deze koolhydraten bij grote voorkeur uit goede bronnen (naast groente en niet supersuikerrijk fruit), zoals: amaranth, boekweit, kamut, gierst, quinoa, haver, etc. Je hebt bijv. brood dat gemaakt is van havermeel of pasta dat gemaakt is van boekweit, i.p.v. altijd maar tarwebloem, wat voor de meeste Nederlanders de meest voorname koolhydraatbron is. Zorg ervoor dat minstens één hoofdmaaltijd per dag een goede koolhydraatbron bevat, naast groente en niet-supersuikerrijk fruit dus - dit kan je de hele dag door eten.
- Eet veel eiwitten. Voor jou als fanatieke sporter, moet je toch al gauw denken aan 1 - 1,2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Goed op de inname hiervan letten, is heel belangrijk voor je spieren! Goede dierlijke eiwitbronnen zijn: kip, kalkoen, eieren, onbewerkt rundvlees, vis en gefermenteerde zuivel (skyr, Bulgaarse yoghurt, hüttenkase en kefir). Goede plantaardige bronnen van eiwitten zijn: bonen, linzen, kapucijners, gefermenteerde soja (tempeh, lupeh, natto, miso en tamari), algen (zeewier, spirulina, chorella, wakamé), kiemgroenten (taugé, alfalfa) en paddenstoelen (champignons, shiitake, oesterzwam).
- Zorg dat je ten minste twee keer per week een bron van goede vetten (omega 3 vetten) binnenkrijgt. Van een beperkte hoeveelheid goed vet word je niet dikker! Integendeel: het helpt om het slechte vet op je lichaam makkelijker te verbranden én is ook heel belangrijk voor je hersenen (geheugen, concentrate, etc.) en voor de kwaliteit van je huid.

Tot slot, kijk voor je toekomstig resultaat niet te veel naar je gewicht. Als je meer gaat trainen, krijg je immers meer spieren en spieren zijn zwaarder dan vet. Maar,getrainde spieren nemen wel duidelijk minder ruimte in dan vet. Meten is zodoende voor jou veel beter dan wegen: meet je taille-, buik- en heupomvang op en noteer deze ergens. Doe dit na twee weken weer en kijk naar het resultaat. Vooral je heupomvang is bij ballerina's heel erg belangrijk.

23 mei 2020, 03:05, Timo
3

...helaas zijn er nog steeds dansacademies die veel te veel naar gewicht kijken. Ik ken zelfs verhalen van publiekelijke wekelijkse wegingen, met uitsluiting van bepaalde voorstellingen tot zelfs ontslag van de academie aan toe, wanneer een student niet genoeg of niet snel genoeg was afgevallen.

Ik hoop van harte dat dit er niet zo bij jouw dansacademie aan toe gaat. Mocht er toch een focus zijn op gewicht, probeer hen dan te overtuigen dat omvangscentimeters veel meer zeggen (zie hierboven), al dan niet gecombineerd met je vetpercentage.

*dit bericht is aangepast door de moderator

23 mei 2020, 04:05, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.