anorexia van vriendin heeft invloed op mij

hoii, mijn vriendin heeft anorexia. ze was eerst best dik en is nu mooi slank. ik wil dit ook heel graag dus ik eet nu zo min mogelijk op school. ontbijt en avond eten wel gewoon. (wel minder dan normaal). vanmiddag gooide ik mijn brood weg en ze zei: waarom gooide jij ook je brood weg? dus ik zei ja ik hou niet van bruin brood.
ik ben dus goed op weg maar ik heb wel door dat haar anorexia heel erg invloed heeft op mij en zij dit zelf niet doorheeft want ze zegt heel vaak ja ik ben dik enzo en dan ga ik er ook zo over na denken. wat zouden jullie doen als jullie mij waren? ik hoor het graag xx

11 feb 2019, daan


Reacties

plaats reactie
1

Daan, Anorexia is veel meer dan brood weggooien, veel mensen hebben het voor het leven en voor sommige is de stoornis dodelijk.En als je echt wilt afvallen doe het dan op een gezonde manier onder begeleiding van een arts en anders wil ik je wel helpen.Want heb je volgens vetomtrek/bmi overgewicht? Het beste is gewoon eerlijk zijn tegen je vriendin anders blijf je maar liegen.Je kan altijd hiervoor in therapie gaan.Ik raad ook aan om hulp in de omgeving te zoeken, want misschien doet je vriendin nog meer dingen om ongezond gewicht te verliezen.Als deze oplossingen niet lukken dan wil ik je wel helpen met een andere oplossing zoeken, en 2 keer op een dag eten is te weinig, beter is om 3 tot 6 keer te eten omdat je verbranding dan beter is.Ik raad gewoon aan om gezond te leven, want dan krijg je een gezond lichaam terug.Dus weinig stress,elke dag beweging 30 minuten of meer,gezond eten (min mogelijk bewerkt),geen vlees eten (wel vleesvervangers),veel plantaardig eten,rustig eten en genoeg kauwen en niet te vaak hetzelfde eten.Succes

11 feb 2019, 19:02, juliatje.
2

Wat is je bmi? Dan kan ik je beter advies geven en gaat het beter met je vriendin?

11 feb 2019, 20:02, juliatje.
3

Ik ben 1,68 en weeg rond de 61 kg

12 feb 2019, 22:02, Evi
4

Ik ben 1,68 en weeg rond de 61 kg

12 feb 2019, 22:02, Daan
5

Daan,

Laat nou zien dat jij het wél gezond kan! Laat nou zien dat jij wél goed voor je lichaam kan zorgen. Dat zowel jijzelf als anderen trots kunnen zijn op je bewuste leefstijl en dat je zo de beste versie van jezelf kan worden! Dit verhoogd je status, aanzien, zelfvertrouwen en aantrekkelijkheid enorm!

Je hebt van dichtbij een voorbeeld hoe het dus niet moet: door te weinig gezond te eten pleeg je roofbouw op je lichaam waardoor de kans op hele erge blijvende (chronische) ziektes en aandoeningen, enorm toeneemt! En misschien nog wel belangrijker: JE VALT ER NIET MEE AF!! Zodra je weer 'normaal' gaat eten, komen alle afgevallen kilo's er keihard weer bij en vaak nog veel meer dan je kwijt was geraakt (jojo-effect). Plus dus dat het je gezondheid enorm schaadt.

Hier wat afvaltips betreffende voeding om op een gezonde manier af te vallen:
- geen hoofdmaaltijden overslaan.
- zorg dat er in iedere hoofdmaaltijd eiwitten voorkomen.
- ontbijt met groente en goede vetten (salade met vis of kip, boerenommelet met avocado of groene smoothie met noten en/of zaden erdoor, bijvoorbeeld) en ontbijt zonder koolhydraten (brood, havermout, muesli, fruit, etc.).
- Beperk extra’s (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank, gefrituurde producten, chocopasta, pindakaas, speculoos, hagelslag, maar ook fruitsap, -jams en -stroop, etc. etc. etc.), tot het absolute minimum. Extra’s zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks ‘uit gewoonte’ weg te eten.
- Vraag aan degene die bij jou thuis kookt of ze bij de avondmaaltijd witte rijst en pasta willen vervangen voor quinoa, teff, boekweit of courgettespaghetti of bloemkoolrijst bijvoorbeeld. En of degene de gewone aardappel wil vervangen voor de bataat-aardappel (zoete aardappel).
- Vraag aan diegene die bij jouw thuis kookt om geen kant-en-klare maaltijden of maaltijdonderdelen te gebruiken (kant-en-klare soepen, sauzen, etc.). Laat diegene ook opletten met het toevoegen van de hoeveel zout in de hoofdmaaltijd.
- Eet geen suikerrijk toetje na het eten, ook dit is een extraatje. Áls je dan perse een suikerrijk toetje wil eten, eet dit dan voor je hoofdmaaltijd. Liever ook geen suikerhoudend fruit (alle rood, oranje en geel fruit) meer na de avondmaaltijd eten, maar ervoor.
- let ook op de hoeveelheid suikerhoudend fruit per week: max. 10 stuks per week is zat. Te veel suikerhoudend fruit kan je, ondanks dat fruit ook gezond is, ook dikker maken.

Als je nog meer wil horen en/of vragen hebt, hoor ik het. Succes!

12 feb 2019, 22:02, Timo
6

heel erg bedankt timo! maar het probleem is dat ik dus wel een goed ontbijt eet en ik denk wel een goed avond eten eet maar op school is het een 'challenge' voor mijzelf geworden om de hele dag niks te eten en dit helpt mij op een een of andere manier. ik snap als je je hierbij niks kunt voorstellen maar het geeft mij een goed gevoel als het lukt.

13 feb 2019, 19:02, daan
7

Daan dat komt waarschijnlijk door je Eetsoornis, doordat hoe meer je de stoornis voed hoe groter het wordt.Want je hebt een gezond gewicht.En misschien komt het gewoon door genen? En anders kan je altijd spieren kweken onder begeleiding van arts, maar dan moet je wel goed en gezond leven en bereid zijn om genoeg te sporten.En door niks eten ga je op lange duur waarschijnlijk slecht voelen hoewel het nu ondekbaar is volgens jou.Je kan ook gewoon je verzadigingsniveau kleiner maken door genoeg te eten in stapjes.

13 feb 2019, 21:02, juliatje.
8

Daan,

Laat ik met het positieve beginnen: kennelijk heb je de drive en motivatie om de hele schooldag ongezonde dikmakende muk te laten staan, terwijl dit (vlak)bij vele scholen ruimschoots aanwezig is. Dit is natuurlijk hartstikke goed en knap! Bewaar immers je inname van extraatjes voor speciale momenten samen met anderen. Top dat jij, in tegenstelling tot vele anderen, je hier wel toe weet te zetten! Dit laat zien dat jij bewust met je voeding en gezondheid bezig bent. Top!

Alleen helemaal niets eten tijdens de middagpauze is natuurlijk niet gezond. Er bestaat dan immers de kans dat je te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt (vitamines, mineralen, eiwitten, vezels, etc.), waardoor je tekorten opbouwt. Dit kan op langere termijn je gezondheid schaden.

Iets eten tijdens je lunchpauze is dus wel belangrijk, hoeft helemaal niet zo veel te zijn. Misschien eens proberen om een bekertje snoepgroente, samen met wat ongebrande noten in de middagpauze weg te krijgen?

14 feb 2019, 08:02, Timo
9

hoi timo!
zoals ik al zij voor mij is het een challenge om door de dag niks te eten en dit zorgt ervoor dat ik weer zin heb ik de dag om het zo te zeggen. dus of ik nou iets super gezonds eet of iets ongezonds dat maakt me niet uit. ik eet gewoon liever niks..

14 feb 2019, 14:02, daan
10

trouwens juliatje,
ik denk niet dat k een eetstoornis heb want k eet denk ik genoeg ongezond en voor mij is op school niks eten gewoon een challenge.

14 feb 2019, 14:02, daan
11

Daan Eetstoornissen komen in alle vormen en ook maten voor. Naast Anorexia Nervosa natuurlijk heb je ook Boulimia Nervosa, Binge Eating Disorder,Orthorexia Nervosa Vitarexia,Anorexia athletica,Pregorexia,Bridorexia,Fatorexia,Kinder-anorexia Manorexia,Compulsief overeten,Purging disorder,Diaboulimia,Food Maintenance Syndromeen,Hyperfagie, Nocturnal Sleep-Related Eating Disorder,Night Eating Syndrome,Chronische voedselweigering,Vetzucht,Magerzucht,Pica,Ruminatoeetstoornis,Psychogeen braken,Eetstoornis Niet Anderszins Omschreven NAO (Niet Anders Omschreven). Heel simpel gezegd is een eetstoornis een copingmechanisme om om te gaan met dingen zosls trauma, gevoelens, onzekerheden enzovoort. Door op een bepaalde manier met eten en gewicht om te gaan krijg je het gevoel deze herinneringen te kunnen wegstoppen, gevoelens te kunnen uitdoven en controle te kunnen behouden op jouw hele leven. Jezelf uithongeren, eetbuien, braken, laxeren, vasten, overmatig sporten, piekeren, huilen, je nooit goed genoeg voelen, geheimen hebben, een dubbelleven leiden, geen energie meer voor het echte leven, geen sociale gelegenheden, want die zijn te eng, zeker als er eten in het spel is het geen leven.Iemand met een eetstoornis eet gewoon abnormaal. Iemand met een eetstoornis eet niet met gezonde gedachten vaak. Iemand met een eetstoornis eet niet vrij van oordelen over zichzelf. Welke eetstoornis je ook hebt. Een eetstoornis is een eetstoornis en een eetstoornis gaat niet over wat je ook eet. Het gaat niet over of je wel of niet van eten heel erg houdt. Het gaat niet over hoe veel of weinig je echt weegt.
Het gaat over wat je weg eet, over waar je naar echt hongert.
Waarom doe je die challenge en waarom stop je er niet mee? Het is alleen maar roofbouw op lichaam

14 feb 2019, 19:02, juliatje.
12

Ik weet niet waarom ik op school niks wil eten ik doe het gewoon en het is een soortvan overwinning als het me is gelukt maar thuis kan ik dan soms nirt goed afblijven van de lekkere dingen en op school kan het niet anders en dan lukt het me dat voelt denk ik goed

15 feb 2019, 08:02, Daan
13

Wat je beschijft wat je hebt ,lijkt het mij sterk dat je een eetsoornis hebt ,doordat normaal mensen geen sterke drang hebben om niet te eten.Terwijl jij dit wel hebt.Geloof je me niet ? Doe dan een eetstoornis test op internet.En je lichaam geeft aan dat het niet goed gaat doordat je lichaam probeerd je in leven te blijven door vreetbuien.Wat zijn eigenlijk vreetbuien voor jou? En op school begeef je door veel meer mensen dan thuis en wil je jezelf bewijzen maar dat is nergens voor nodig.
Want eten op school is doodnormaal en vaak wordt je juist raar aangekeken als je niks eet.

15 feb 2019, 14:02, juliatje.
14

Ik heb niet echt vreetbuien maar meer dat ik vaker dingen eet als ik thuis eet dan dst ik op school ben ik kan het heel moeilijk uitleggen maar ja
Ik weet dus niet echt wat ik moet doen maar ik wil in ieder geval niet wel eten

15 feb 2019, 21:02, Daan
15

Daan wat je nu met eten doet is juist niet gezond,als je me niet gelooft vraag het dan aan een arts of kijk op voedingscentrum wat je aanbevolen hoeveelheid eten is en dan zie je juist dat je te weinig eet.En ik snap dat het moeilijk uit te leggen is hoeveel je eet wanneer.Als je minder met eten bezig wilt zijn raad ik therapie aan (kan anoniem).Want ik gun je een leven zonder al die zorgen met eten.(ken je niet)Je kan ook naar je ouders of andere naasten in je omgeving om te kijken wat bij jou helpt.En als je zelf afvraagt wat een gezond eetpatroon is: Een gevarieerd patroon,zoveel mogelijk kiezen voor 'pure producten'. Dus geen kant- en klare maaltijden, verse groente en fruit en geen pakjes en zakjes.Ook raad ik een plantaardig of vegetarisch eetpatroon aan omdat het veel ziektes voorkomt,veder weinig verzadigd vet,ga veilig met voedsel om en zo min mogelijk zout en toegevoegde suiker.En ik ben er altijd voor je op dit forum voor je dus je hebt altijd steun.

16 feb 2019, 11:02, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.