Angst met eten soms

Hii,
Ik heb bij sommige mensen een hele erge angst om te eten. Dit heb ik niet bij familie en mijn goede vriendinnen. Ik probeer vaak af te vallen. Maar op het moment dat ik bij sommige mensen ben en ik moet eten, dan raak ik gestresst. Ik wil dan niet eten, maar dat is dan niet met het achterliggende idee van dat ik niet wil aankomen ofzo. Ik durf dan gewoon niet te eten. Ik probeer dit dan ook vaak te ontwijken. Vooral op zeilkampen is dit lastig. Ik durf daar echt niet te eten en daarom ga ik er liever ook niet meer heen, maar ik vond het verder altijd zo leuk. Ik weet echt niet hoed dit zo ontstaan is, maar ik durf het gewoon niet! X

15 sep 2018, suuus


Reacties

plaats reactie
1

Hey suuus!

Wat lastig en vervelend dat je het soms zo eng vindt om te eten in het bijzijn van anderen.

Om je te kunnen helpen is het wel belangrijk om te weten waarom je dit zo eng vindt en waarom je zo gestresst raakt daarvan.
Ben je bijvoorbeeld bang wat andere mensen vinden van de manier waarop je eet? Of wat je eet? Of denk je dat ze vinden dat je niet mag/kan eten vanwege je gewicht? Of heel iets anders?

Je vertelt ook vaak te proberen om af te vallen. Heb je daadwerkelijk overgewicht, of ben je erg onzeker en denk je je beter te voelen als je lichter bent?

Ik hoop dat je hier antwoord op kan geven, dan kan ik wat beter met je meedenken :)

Liefs, Amy

15 sep 2018, 18:09, Amyxx
2

Hee,
Ik weet eigenlijk niet heel goed, waarvoor ik daadwerkelijk bang ben. Wel vind ik mezelf te dik en probeer ik af te vallen. Ik ben trouwens 15 jaar, 165cm en ik weeg 50kg.
Kusjesss

16 sep 2018, 00:09, Suuus
3

Suus je hebt volgens de bmi een normaal gewicht.Dus je hoeft nergens bang voor te zijn.

16 sep 2018, 07:09, juliatje.
4

Hey lieve suuus,

Objectief gezien heb je inderdaad een prima gewicht voor je lengte, dus in die zin ben je absoluut niet te dik.
Maar voor jou voelt het wel zo.

Misschien kunnen we gaan onderzoeken waarom je graag wilt afvallen? Dat geeft vaak ook al meer zicht op de onderliggende redenen.

Kun je aangeven wat je denkt te bereiken als je afvalt? Denk bijvoorbeeld dat je dan gelukkiger bent, of populairder? Of dat je dan meer succes hebt, of iets anders?

En ben je heel erg bezig met wat anderen van jou vinden? Ben je bang dat ze jou niet leuk vinden?

Een heleboel vragen... :) Ik hoop dat het je helpt om erachter te komen hoe het komt dat je graag wilt afvallen terwijl dat niet nodig is. Ik denk graag met je mee :)

Zet 'm op suus!

Liefs, Amy

16 sep 2018, 08:09, Amyxx
5

Hii Amy,
Ik weet het niet heel goed precies eigenlijk. Maar ik denk dat mensen mij dan mooier vinden en dat ik dan gelukkiger ben.

Xxjes

16 sep 2018, 10:09, Suuus
6

Hey lieve Suuus,

Ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat anderen je mooier vinden als je dunner bent en je denkt dat dunner worden jou gelukkiger maakt.

'Helaas' gaat dat niet op. Het getal op de weegschaal is niet wat jou gelukkiger gaat maken. Het je gelukkig voelen zit hem in heel andere dingen, zoals het hebben van een leuk leven met fijne vrienden en vriendinnen en het doen van activiteiten waar jij gelukkig van wordt.

En de mensen vinden jou leuk, lief, aardig en mooi om je persoonlijkheid, niet om jou gewicht of de vorm van je lijf.
Ik bedoel, jij kiest je vriendinnen ook niet uit vanwege hun lichaamsgewicht toch? Jij bent toch bevriend met ze vanwege hun persoonlijkheid? Dat geldt andersom ook.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jij blij en gelukkig bent met jezelf en je je geluk niet meer via je gewicht probeert te bereiken? Want uiteindelijk ga je je daar alleen maar ongelukkiger en onzekerder door voelen.
Waar ben je wel trots op van jezelf? Wat zijn je goede eigenschappen? En waar ben je goed in?

Liefs, Amy

16 sep 2018, 13:09, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.