afvallenhulp nodig

hoi ik ben een meisje van 13 jaar en ik heb overgewicht mijn BMI is 23,3 heeft iemand tips voor??

17 jun 2018, meid in hulp


Reacties

plaats reactie
1

Als je wilt afvallen is sporten toch wel het beste, maar je kunt ook het portie dat je normaal eet halveren

17 jun 2018, 11:06, Pearl.11
2

Bij afvallen draait het altijd om deze drie pijlers: voeding, bewegen en rust. Vandaar de volgende vragen:

- Wat eet je zoal op een dag? Waarmee ontbijt je en hoe ziet je lunch eruit? Wat wordt er bij jouw thuis als avondeten gegeten en hoe wordt dit gemaakt (kant-en-klaar, uit pakjes en zakjes of echt helemaal vers)? Hoeveel extra's (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, etc. etc.) eet je in de week? Wat drink je zoal, zowel op school als thuis?
- Hoeveel beweging pak je nu mee? Hoeveel uur gym heb je op school? Doe je hiernaast nog iets? Zie je mogelijkheden extra te bewegen? Hoeveel minuten of kilometer moet je fietsen naar school? En doe je dit ook dagelijks? Reis je vaak met een stadsbus of stadstram? Woon je in een appartement en zo ja, op de hoeveelste verdieping? Heb jezelf al nagedacht wat je aan extra beweging zou willen doen?
- Hoeveel uur slaap je per dag? Hoe word je wakker, uitgerust of zo brak als maar kan? Hoeveel energie heb je overdag, ben je vaak moe? Hoe zit het met je geestelijke energie, denk je van: "oh, wat een ellende weer een dag", wanneer je opstaat, of denk je: "ik ga er weer wat van maken vandaag". Neem je je telefoon mee naar je bed?

Ik zie de antwoorden tegemoet ;).

17 jun 2018, 12:06, Timo
3

Hey meid in hulp,

Allereerst wil ik benadrukken dat jouw BMI gezond is. Er is dus geen sprake van overgewicht en geen noodzaak om af te vallen.
Ik vraag me daarom af: waarom wil je zo graag afvallen?
Bespreek dit het liefst met een volwassene of een professional (huisarts of diëtiste).
Zomaar je porties halveren of minder gaan eten is niet verstandig en mogelijk schadelijk voor je gezondheid. Je bent nog in de groei en hebt voldoende voedingsstoffen nodig om geen groeiachterstand op te lopen.
Als je echt wilt afvallen, moet je dit onder begeleiding van een arts of diëtist doen. Ga asjeblieft niet op eigen houtje rommelen met eten!
Daarbij is het ook erg belangrijk om je zelfbeeld/zelfvertrouwen/eigenwaarde te bespreken met je begeleider, omdat dit vaak ten grondslag ligt aan wens om af te vallen terwijl je een gezond gewicht hebt.

17 jun 2018, 14:06, Amyxx
4

@Amyxx:
Ze heeft helemaal geen gezond gewicht. Het feit dat iemand een gezond gewicht heeft bij een BMI tussen de 18,5 en 25, geldt alleen voor volwassenen. Bij kinderen en jongeren moet het BMI-getal anders geïnterpreteerd worden. Een 13-jarige met een BMI van 23,3 heeft zo'n 4-5 kilo overgewicht en zit zo'n 12 kilo boven diens perfecte gewicht.

17 jun 2018, 14:06, Timo
5

Moderator, wat ben je nu allemaal aan het doen??

Een BMI-getal van 23,3 voor een 13-jarige is geen gezond BMI. De regel dat een BMI tussen de 18,5 en 25 gezond is geldt alleen voor volwassenen, niet voor kinderen en jongeren. Dit wordt zelfs door het voedingscentrum (waar ik in beginsel geen fan van ben), onderschreven: htt ps://bit.ly/2ldr of1 (even de spaties ertussen uithalen).

Dus waarom is mijn bericht weggehaald???

17 jun 2018, 16:06, Timo
6

Hoi Timo,

Excuses! je hebt gelijk, je berichten zijn onterecht verwijderd. Ze zijn weer teruggeplaatst!

Groet, Moderator

17 jun 2018, 19:06, 99gram
7

Hoi Timo!

Je hebt gelijk, het spijt me. Ik had daar even geen rekening mee gehouden.
Maar mijn advies om onder begeleiding af te vallen, ook omdat ze nog in de groei is, blijft wel overeind ;)

18 jun 2018, 08:06, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.