afvallen voor een operatie

Hey guys,

eind vorig jaar heb ik mijn voorste kruisband tijdens een basketbalwedstrijd compleet afgescheurd. Eerst wist ik totaal niet wat het was, alleen dat het verschrikkelijk veel pijn deed. Natuurlijk eigenwijs zoals ik ben heb ik ondanks de pijn gewoon nog een aantal x meegetraind. Achteraf gezien niet slim, maar nu een paar maanden later krijg ik binnenkort een operatie aan mijn kruisband. Ik ben 16 jaar en weeg 73 kilo. Dat vind ik zelf al aardig wat en zit al een tijdje met de stress dat het mij maar niet lukt om af te vallen. Nu dat ik ook niet mag sporten zit ik mijzelf helemaal druk te maken over de komende kilo's die er heel waarschijnlijk bij gaan komen. Heeft iemand enige tips over hoe ik nog snel voor de operatie wat kilo's eraf kan krijgen?

Kus, Marieke

26 feb 2019, EmJay


Reacties

plaats reactie
1

Hoi Marieke, dat klinkt als een erg pijnlijke blessure. Vervelend dat daar ook nog een operatie achteraankomt. Wat je gewicht en afvallen betreft: ik weet niet hoe lang je bent, maar 73 kg is op zichzelf niet iets om je zorgen om te maken. Ik denk ook dat je je beter kunt focussen op die operatie goed doorkomen en snel weer herstellen daarna dan nu je lichaam als het ware verzwakken door als een dolle te gaan afvallen. Natuurlijk kun je je eetgedrag, nu je minder beweegt, wel goed in de gaten houden. Goed opletten bij tussendoortjes en verder gezonde hoofdmaaltijden eten. Ik denk zelf dat je daar verder mee komt dan met nu jezelf verzwakken. Probeer sowieso niet te onzeker te zijn over je gewicht, dat lijkt me niet nodig. Heel veel sterkte met de operatie!

27 feb 2019, 08:02, B
2

Beste Marieke,Zelf kan stress meespelen in een hoger gewicht en het kan op lange duur gezondheidsproblemen veroorzaken.Heb je het idee dat vooral je buik dikker is geworden na een stressvolle periode?Het stresshormoon cortisol zet het lichaam aan tot het opslaan van vetten. Deze vetten worden vooral opgeslagen in de buik, omdat juist deze cellen heel gevoelig zijn voor alle stress.Extra vervelend is dat het vet dat zich ophoopt in je buik zelf ook erg actief is. Hierdoor worden er meer stresshormonen in je lichaam aangemaakt. Met als gevolg dat je cortisolspiegel nog verder omhoog schiet, je nog meer honger krijgt en nog meer vet in je lichaam gaat opslaat. Je komt dus nog meer aan.Dus om stress te verminderen kan je: mediteren,voldoende slapen(niet goed slapen kan tot meer honger lijden),genoeg bewegen(1 uur of langer per dag) ,een opgeruimd huis hebben en alleen dingen in huis hebben die je nodig hebt,geen meerdere dingen tegelijk doen,doe de moeilijkste dingen eerst op een dag,stel dingen niet uit en als je problemen hebt bespreek dat ook anders krop je het maar op.Veder is het handig om 70%voeding te doen en 30% sporten(sporten kan na dat het mogelijk is)Hier wat voeding en active tips tips.(gezonde voeding helpt tegen stress)
Tip 1 Maak een plan hoeveel gewicht je gaat verliezen.
Tip 2 leef een plantaardig/vegetarische livestyle.
Tip 3 Wacht 2/3 uur voordat je weer eet na je maaltijd.
Tip 4 Geef niet op.
Tip 5 Verlies samen met iemand gewicht.
Tip 6 heb geduld,snel afvallen is niet gezond.
Tip 7 maak een eetplan.
Tip 8 Doe afvallen in stapjes.
Tip 9 Sta elk half uur op en loop 1 min of langer.
Top 10 Maak gezond eten leuk door veel kleur met eten te gebruiken en vrolijke borden.
Tip 11 Maak gezonde plantaardige gerechten die leuk zijn om te maken,een kookboek kan ook leuk zijn.
Tip 12 Eet rustig,dus goed kauwen en er genoeg de tijd geven voor eten.
Tip 13 Eet zonder afleiding dus geen telefoon,tijdschrift,tv,computer,i pad en krant.
Tip 14 Vraag je vrienden en familie rekening met je te houden.
Tip 15 Drink genoeg water,plantaardige melk en thee(1.5 tot 2 liter per dag)
Tip 16 Hang een motivatie lijstje boven de koelkast en je bed om je te motiveren met afvallen.
Tip 17 Eet 375 gram groenten en 300 gram fruit per dag, je hebt 42% minder kans op vroegtijdig overlijden dan mensen die minder groente en fruit eten.
Tip 18 Beloon jezelf met een leuke ervaring voor afvallen dus bijvoorbeeld een keertje naar sauna.
Tip 19 Eet pittig (verbrand je meer)
Tip 20 Eet zo min mogelijk bewerkt.(helpt afvallen)
Tip 21 Let op je suiker en zoutiname(suiker zit vaak verstopt in producten met de namen zoals:caramel,dadelsiroop,fructose,Beetwortelsa,Castor melis,Zwarte rietsuikermelasse en Trehalose) Er zijn totaal 151 namen voor suiker!Dus het is handig om goed op te letten.Veel succes en weterschap met je blessure en zeg maar als je meer advies wilt.

27 feb 2019, 09:02, juliatje.
3

*Zwarte rietzuiker,melassse

27 feb 2019, 09:02, juliatje.
4

Ik heb inderdaad een wat stressvollere situatie achter de rug. Ik heb na het behalen van mijn vmbo diploma de overstap naar havo gemaakt wat mij de afgelopen maanden zwaar is tegengevallen. Ik ben trouwens ongeveer 1.70 en heb, omdat ik vaker te horen krijg van bijvoorbeeld mijn ouders dat ik er wat steviger uit zie dan eerst, al vaker geprobeerd om af te vallen. Vaak houd ik dit dan vol voor zeg 3 weken, waarna ik weer terugval in oude gewoontes met als gevolg dat ik zwaarder weeg dan voor het proberen af te vallen. Toch heb ik keer op keer het gevoel dat ik toch moet afvallen omdat ik er veel steviger uit zie dan mijn vriendinnen en daar ook automatisch onzekerder door word. Nu dus met die operatie in zicht waar ik zwaar tegenop kijk, ben ik bang door de weken/ maanden die ik weer niet mee zal kunnen trainen ik weer ga aankomen.

Misschien hebben jullie meer aan deze extra informatie....

Kus Marieke

27 feb 2019, 10:02, EmJay
5

Beste,marieke Wat naar voor je dat je ouders dat zeggen! Ik denk dat je ouders gewoon zorgen om je maken.Daar zijn ouders voor😉 Maar niemand is perfect ook je ouders niet.
En ieder heeft zen bouw de een is dunner dan de ander zelf komt het soms ook deels door genen of je dik of dun bent.Zelf is het beste om je gevoelens te delen met je vriendinnen,misschien hebben ze zelf ook advies voor je.Ik snap ook dat je net zoals je vriendinnen wilt zijn maar het is geen competitie om wie de dunste is(niet gemeen bedoeld)Zelf kan je altijd aan de bel trekken bij je mentor dat het niet gaat dan kan hij/zij wat voor je betekenen,misschien is bijles of huiswerkbegeleiding iets voor jou?Probeer ook doelen te stellen met leren en maak ook goed gebruik van je agenda.Handige leermanieren zijn ook:stampen, samenvattingen of mindmaps maken, vragen beantwoorden en hardop uitleggen.Voor wie gaat lijnen is de dagelijkse weegbeurt vaak een heel belangrijk moment. Maar bijna altijd even vaak een teleurstelling. Dagelijks jezelf wegen heeft echt geen zin. Je gewicht wisselt, dat kan komen door eten, het soort eten, de hoeveelheid die je gedronken hebt, maar ook door hormonale wisselingen die ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt.Dus probeer wegen met mate,het beste is om vetomtrek te meten,want dat zegt meer.Vanaf volgende week geen patat meer, of cola, geen taart en al helemaal geen borrelnootje. We zijn al snel geneigd om bepaalde voedingsmiddelen uit te sluiten zodra we starten met lijnen. En dat is niet zo erg slim. Want alhoewel deze ‘verboden’ voedingsmiddelen en dranken meestal behoorlijk aantikken qua calorieën is het uitsluiten van deze lekkernijen meestal een zeer slecht idee. Je bent eerder geneigd om je afvalpoging te staken als je echt zaken ontzegt die je lekker vindt. Het is verstandiger om jezelf niets helemaal te ontzeggen, maar met MATE ! Je favoriete voedsel door te consumeren. En ook hierbij is de controle van portiegrootte en het afwegen handig.Hopelijk lukt het afvallen nu beter,want proberen kan geen kwaad en als je meer advies wilt zeg het maar.

27 feb 2019, 11:02, juliatje.
6

Ik wil heel graag afvallen maar het lukt maar niet ik sport 2x per week het is alleen buik en benen daar zit het we hebben heel veel diëtisten gehad maar dat werkte niet allemaal als je iets weet wat je aan raad

29 apr 2019, 21:04, Annabel
7

Beste Annabel, je moet niet alleen je voeding aanpassen en beweging maar ook je slaapatroon dus 8/10 uur slapen(ik weet niet je leeftijd dus dit is een schatting) Veder is het belang bij slapen dat je een vaste bedtijd hebt en dat je ook op een bepaald tijdstip vast opstaat.Ten slotte is het goed als je de laatste paar uur voordat je gaat slapen niet achter een scherm zit om zo de nachtrust te bevoorderen. Ook speelt stress een rol in afvallen dus probeer de lat niet de hoog te leggen, probeer niet te vaak ja te zeggen en maak ook tijd voor jezelf. Veder is meditatie ook goed om je goed in je vel te laten zitten en je stress te verminderen. Maar voor beweging raad ik elke dag een uur bewegen aan. Probeer ook elk half uur een stuk te lopen omdat je zo meer verbrand. En krachttraining kan ook het resultaat van afvallen versterken doordat je dan elk deel van je lichaam traint. ** Succes zeg maar als je meer advies wilt.
*Dit bericht is aangepast door de moderator wegens overtreden van de spelregel: geef geen ongezonde tips*

30 apr 2019, 08:04, juliatje.
8

Hey hey hoe is nu na al die met je😘

29 okt 2019, 14:10, 🎞

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.