Afvallen nodig

Haihai,
Ik ben afgelopen 2 jaar zo ongeveer 10 kilo aangekomen (!!). Dat vind ik echt heel erg veel, ik ben ook wel erg gegroeid maar toch. Ik ben 14 jaar, 168 cm en 63 kg. Ik heb een gezond gewicht volgens de bmi meter maar zo 'n 10 kilo in 2 jaar is wel erg veel. Eerst dacht ik dat het lag aan het turnen dat ik doe (5 uur in de week) maar dat deed ik ookal toen ik 12 was. Ik heb wel het geluk dat ik redelijk gespierd ben maar toch zie ik op foto's en video's dat ik echt slanker was. Wel ben ik 9 cm gegroeid. Maarja, ik ben al begonnen met 2 liter water drinken op een dag (dat deed ik eerder nooit) en ik probeer zoveel mogelijk toegevoegde suikers te vermijden. In die 2 jaar ging ik wel naar de brugklas waar ik vrienden had die elke pauze chips hadden (ben ik nou niet meer mee bevriend trouwens). Maar goed met dat wat ik nu eet kom ik niet aan maar val ook niet echt af. Ik eet nou 3 maaltijden met soms wel 3 tussendoortjes (we eten heel laat s'avonds), maar ik wil die 2 tussendoortjes weglaten dus dit is het voedingspatroon dat ik wil bereiken:
- ontbijt: schaaltje volle yoghurt met granola
-lunch: speltcracker met notenpasta en een gebakken ei
-fruitstuk
- avondeten (1 portie)
- (af en toe een toetje met volle yoghurt en wat fruit)
Bij mijn huidige voedingspatroon eet ik tussen de lunch en het avondeten vaak nog een bakje yoghurt met granola ofzo (maar dat is in principe gewoon een extra maaltijd). Mijn vraag is zou ik met dit voedingspatroon kunnen afvallen en is dit een juiste hoeveelheid eten op een dag?

Veel liefs,
lautjeeexx
(ik hoop dat jullie me kunnen helpen)

26 apr 2020, lautjeeexxx


Reacties

plaats reactie
1

correctie: 7 cm gegroeid

26 apr 2020, 20:04, lautjeeexxx
2

Hi, Ik snap waar je mee zit!! Ik ben de laatste tijd ook veel aangekomen..... vanaf december 7 kilo. Corona helpt er bij mij ook niet echt bij. Het zal nu wel weer meer zijn..... ik schaam me ik weet wel hoe het komt door mijn blessure bij mijn enkel! Ik mag 6 maanden niet meer sporten...😭 het begon in december! Ja ook dat lekkere eten natuurlijk! In december laat ik me altijd een beetje gaan dat mag dan van mezelf! Dan ga ik weer gezonder doen in januari enzo! Maar nu had ik blessure ik kocht chips en snoep koek en weet ik veel! Na een poosje begon allee wat strakker te zitten maat 34 werd een 36. Een s werd een m. Ik groeide en ik groeide dat zagen mensen ook! Ik was veel volller dan eerst! Dik hoofd, dikke armen, bovenbenen, en een buikje! Ik zit nu in een 38 en m/l dat is toch niet normaal😭?? Ik ben 13 168 64 kilo.......... ik wil afvallen!

27 apr 2020, 08:04, Veraaq
3

Veraaq zou je het fijn vinden om samen af te vallen tot een normaal (?) gewicht want we zijn even lang

27 apr 2020, 11:04, lautjeeexxx
4

Beste, lautjeeexxx Granola bevat veel suiker en kan je beter door havermout vervangen. De volle yoghurt is prima zolang er geen suiker aan toe is gevoegd. Speltcrackers bevatten veel zout dus teveel ervan is niet goed en crackers vullen niet echt dus je kan er snel honger van krijgen. Notenpasta kan gezond zijn zolang het niet te bewerkt is, het beste is om het zelf te maken. Maar variatie is ook belangrijk zo blijft het afvallen ook leuk. Ieder lichaam is anders dus het is mogelijk dat je afvalt maar stress,slaap,bewegen,genen,medicijnen en te snel eten hebben ook invloed op je gewicht. Maar zelf kan het helpen als je omgeving om hulp vraagt voor advies. Ook bij teveel vlees eten meer dan 500 gram per week veroorzaakt vergrote kans op overgewicht.Succes zeg maar als je meer advies wilt.

27 apr 2020, 14:04, Juliatje.
5

julitje ja ik heb graag meer advies

27 apr 2020, 21:04, lautjeeexxx
6

Juliatje mijn granola is van eat natural en is geen suiker aan toegevoegd, aan de volle yoghurt ook niet. Maar wat zou ik dan inplaats van smeltcrackers als lunch kunnen eten? De notenpasta bestaat uit 100% gemalen noten.

27 apr 2020, 21:04, lautjeeexxx
7

Beste, lautjeeexxx, er zit wel degelijk suiker in, ik heb de granola bekeken en in een pak granola zit honing= suiker en in de andere pakken granola zit kokosbloesem nectar en geschaafde kokosnoot dat is ook gewoon suiker je hebt 160 verschillende soorten namen voor suiker dus je bent er wel ingetrapt dat je denkt dat er geen suiker inzit..In de volle yoghurt kan ook een van 160 Soorten suiker aan toegevoegd zijn. Mooi dat notenpasta 100% is. Hier wat lunch ideeën: havermout,ei,salade(zonder saus), peulvruchten,noten,zoete aardappel,gezonde pannenkoeken, zaden,pitten,zilvliesrijst,gestoomde groenten,soep(Beste is om zelf te maken),paddenstoelen(lekker met volkoren pasta) en quinoia(lekker in salade). Hier nog wat gezonde gerecht ideeën: boekweitpancakes(zonder suiker),uitsmijter met spinazie en champignons,Fritata’s met spinazie, zelfgemaakt gezonde bagels met groente of fruitbeleg, zelf gemaakte Quiche,appel met pindakaas en zelfgemaakt bananenbrood. Je kan restjes van gisteren eten

28 apr 2020, 13:04, Juliatje.
8

1 Eet altijd langzaam als je eet en geniet ook van het eten!
2 Zet gezond voedsel in het zicht en ongezond voedsel buiten het zicht.
3 *
4 Neem altijd een lijstje mee voor boodschappen zodat je geen ongezonde dingen haalt en ga niet met honger boodschappen halen.
5 Maak van het eten een speciaal moment.
6 Leid jezelf af bij een eetbui neiging bijv. Een wandeling maken.
7 Plan je maaltijden.
8 Drink 1.5 liter tot 2 liter water op een dag(sommige mensen verwarren honger en dorst).
9 Schrijf je doel op(ik wil geen eetbui) en hang het boven je bed voor motivatie.
10 Beloon jezelf als je een vreetbui hebt overwonnen(geen eten en drinken natuurlijk)
Een keer in de week raad ik aan, maar het beste is om het rustig op te bouwen naar een keer in de week.
Tip 11 Maak een afvalplan
Tip 12 Vraag je omgeving voor advies voor hulp.
Tip 13 Slaap 8-10 per dag , te weinig slaap maakt je hongerig
Tip 14 Zoek een sportbuddy(wel afstand houden)
Tip 15 Zoek gezonde recepten op internet op.
Tip 16 Beweeg elke een uur en zit niet te lang, probeer elk half uur 2 min te lopen.
Succes en zeg maar als je meer tips wilt

* Dit bericht is aangepast door de moderator.

28 apr 2020, 13:04, Juliatje.
9

meer tips zijn altijd welkom : )

28 apr 2020, 20:04, lautjeeexxx
10

Hai Juliatje ik vroeg me eigenlijk af hoe oud je bent want je geeft best wel goed advies altijd en ik zie je reageren onder heel veel topics

28 apr 2020, 20:04, lautjeeexxx
11

Granola is nooit goed, het ligt niet aan de suikers maar aan het feit dat het letterlijk gebakken muesli is, net als cruesli ik zou gew havermout met magere yoghurt en fruit en boom je hebt ontbijt

28 apr 2020, 22:04, R. De Vries
12

Ik ben ook best zwaar.
Ben 12, 176, 64 kilo.
Probeer gezonder te eten. Maar jku van eten dus heb met me zelf afgesproken dat ik 1 xper dag iest lekkers mag.
Voor de rest eet ik veel fruit en volgens de schrijgmf van 4( zonde vlees en vis voor mij).

29 apr 2020, 01:04, D💞
13

Hey, D💞
jij bent helemaal niet zwaar !
Je hebt gewoon een super gezond gewicht.

29 apr 2020, 07:04, lautjeeexxx
14

Dankjewel lautjeeexxx, ik ben nu 2 weken 17,
Hier wat tips:
Tip 1 Ga mediteren om stress te verlagen.
Tip 2 ga niet aan de diefstallen,dieetpillen of crashdieets.
Tip 3 Eet van kleine borden af.
Tip 4 Voeg geen suiker en zout aan je eten toe.
Tip 5 Vervang zout door verse kruiden.
Tip 6 Kies een eetpatroon wat bij jou past, veganisch,paleo,vegetarisch of mediteraans bijv.
Tip 7 Drink alleen: water,melk,zwarte koffie of melk(vervanger kan ook maar zonder suiker)
Tip 8 Voeg geen saus aan eten toe.
Tip 9 Maak je eten pittig.
Tip 10 Eet geen witte koolhydraten.
Tip 11 Doe aan krachtraining(rustig opbouwen)
Tip 12 Eet elke dag een handje noten.
Tip 13 Eet zo min mogelijk bewerkt.
Tip 14 Heb geduld.
Tip 15 Slaap niet met een nachtlampje.
Tip 16 Als je wakker wordt doe altijd de gordijnen open om zo lekker wakker te worden en kan mogelijk helpen bij afvallen.
Tip 17 Eet een paar uur niet voor slapen.
Tip 18 Neem een koude douche(activeert bruin vet)
Tip 19 Gebruik geen hormoonstorende stoffen.
Tip 20 Maak een lijstje met de dingen die je wel mag eten (voor motivatie)
Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

29 apr 2020, 08:04, Juliatje.
15

haihai juliatje,
meer advies is altijd welkom dat vind ik wel fijn!

29 apr 2020, 13:04, lautjeeexxx
16

Beste lautjeeexxx hier wat tips:
Tip 1 Kijk voor advies op de site van voedingscentrum.
Tip 2 download een dieetapp
Tip 3 Maak een valkuilijstje met dingen die moeilijk zijn met afvallen.
Tip 4 Eet geen light producten ze zijn niet beter dan 'gewone producten'
Tip 5 Probeer niet elke dag dezelfde training te doen, omdat het anders saai wordt.
Tip 6 Maak sporten leuk door bijv: leuke sportkleding,goeie materialen en genoeg ruimte.
Tip 7 In plaats van een stoel kan je een zitbal gebruiken.
Tip 8 Doe altijd warming up en cooling down na en voor sporten vanwege blessures.
Tip 9 Bedenk wel dat na het afvallen je niet kan terug vallen op oude eetpatroon.
Tip 10 Drink een glas water voor maaltijd.
Tip 11 Eet met mensen samen.
Tip 12 Eet niet uit emotie of verveling.
Tip 13 Gember kalmeert je spijsverteringskanaal en kan helpen tegen een vervelend opgeblazen gevoel.
Tip 14Sorbitol is een kunstmatige zoetstof die in lightproducten zit. Hoewel het zoet is zonder calorieën toe te voegen, is het probleem dat ons lichaam de stof niet goed kan verteren. Het zit in frisdranken, yoghurt, kauwgom, snoep en allerlei dieetproducten.
Tip 15 Neem trap in plaats van lift.
Succes met afvallen

29 apr 2020, 17:04, Juliatje.
17

Juliatje heel erg bedankt voor alle tips! Ik ga al je tips even op een rijtje zetten en kijken wat voor mij haalbaar is! zou je me willen helpen tijdens het afvallen?

29 apr 2020, 17:04, lautjeeexxx
18

Mooi zo! Wil je wel helpen

29 apr 2020, 19:04, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.