Afvallen in m'n eentje. Hoe?

Hallo :)

Ik hoop dat iemand mij misschien een beetje op weg zou kunnen helpen.
Ik ben 16 jaar, ben 1.73 en ik weeg 72 kilo..
Ik ben daar zelf niet heel erg tevreden mee.
Ik vind mezelf wat mollig en heb hiervoor altijd al aanleg gehad..
Ik sport niet. En heb dat ook nooit heel erg gedaan. Ik zou heel graag wat willen afvallen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen, want alles wat ik probeer houd ik niet lang vol. Ik heb heel kort geprobeert om te hardlopen maar had hiervoor niet genoeg motivatie.. (zoals altijd) Heeft iemand een idee hoe ik zou kunnen afvallen en hoe ik motivatie kan vinden en hoe ik dat kan vasthouden? Groetjes mij☺️

1 jun 2020, *Mij


Reacties

plaats reactie
1

Beste mij,
De beste motivatie is liefde zal ik zeggen. Voor liefde kan je alles doen. En in je leeftijd denk ik dat jij al iemand leuk vindt, maar die andere ziet jou waarschijnlijk niet(mijn theorie). Probeer alles te doen dat die iemand jou ziet en jullie iets krijgen. Dat zeg ik uit eigen ervaring. Ik had obesitas (14 jaar 1.66 80). Maar ik begon ook een meisje leuk te vinden, maar zij wist niets van mij, ik was gewoon de dikke in de klas. Maar nu ben ik 15 1.70 en 65 kilo, nog steeds aan de hoge kant, maar het komt door spiermassa. Ik kon geen sport doen vroeger, maar nu kan ik alles: 50 km fietsen, 10 km rennen, 50 pushups enz. Als dat niet zo is, een goede motivatie kan zijn: je zoekt een kledingstuk die jij heeeeeeel mooi vindt, en neemt die een maatje of 2 kleiner. Dan zal jij heel graag die aan willen doen, en er alles voor doen. Of begin een videoblog. Dat zal je ook motiveren om af te vallen. Maar zoals ik al zei: voor liefde doe je alles, het is de motivatie middel.

1 jun 2020, 22:06, D
2

Je hebt sites waar je elke dag een aantal workouts moet doen voor 2 weken. En het werkt ook echt goed. Een voorbeeld van deze site is cloe ting

1 jun 2020, 22:06, M
3

Oke heel erg bedankt!
Ik kan hier zeker iets mee.
(ik ben trouwens een meisje, vind helaas nu nog niemand leuk, haha. Maar bedankt voor je tips!) Als er iemand is met nog meer tips, zijn altijd welkom! ☺️

1 jun 2020, 22:06, *Mij
4

Tip 1: medicatie,slaap,stress,genen,snel eten,aandoeningen,depressie en een eetstoornis kan ook invloed op je gewicht hebben.
Tip 2 Eet samen met anderen om gezondere eetkeuzes te maken.
Tip 3 Eet zonder afleiding zoals tv.
Tip 4 Maak van eten een speciaal moment.
Tip 5 Zoek gezonde recepten op internet op.
Tip 6 sport/afval met iemand samen.
Tip 7 download een dietapp.
Tip 8 Maak een afvalplan.
Tip 9 plak een motivatielijst op koelkast.
Tip 10 beloon jezelf een keer in week met wat kleins om afvallen makkelijker te maken.
Tip 11 kijk naar vetpercentage met meetlint in plaats van weegschaal dat is nauwkeuriger.
Tip 12 Zoek de sport die bij jou past.
Tip 13 voeg niet teveel saus,suiker en zout aan je eten toe.
Tip 14 Een vegetarisch of veganisch dieet kan helpen om gewicht te verliezen.
Tip 15 Probeer elke dag een uur te bewegen.
Tip 16 neem de trap in plaats van lift of roltrap.
Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

2 jun 2020, 21:06, Juliatje.
5

Ik ben in één zomervakantie eens 5 kg buikvet afgevallen. Op een oude hometrainer, die had ik voor de tv gezet en dan al fietsend alle seizoenen van games of throne beginnen kijken. Eerst één, episode per dag, dan 2, dan 3. Na 2-3 weken fietse ik bijna 3u per dag. Ik trapte achteruit om heen weerstand te hebben. Om vet af te vallen moet je geen kracht zetten maar wel bewegen. En ipv je benen omlaag te duwen, focussen op het omhoog trekken tijdens het trappen. Tegen het einde van de zomer was die fiets helemaal aan gort gefietst maar ik woog wel 5 kg minder door tv te kijken. Je kan ook bij je plaatselijke gym fatburner energiedrankjes kopen voor tijdens het fietsen.

3 jun 2020, 02:06, Benjamin
6

Bij mij komen de problemen altijd uit motivatie. Vooral alleen, als niemand je controleert is dat lastig. Dus voor mij werkt het om een kledingstuk uit te zoeken dat net niet past. In plaats van het doel hebben "ik wil zo veel kg afvallen" stel je dan "ik wil dit kledingstuk passen over 2 maanden" Dit is een makkelijke manier van meten, waarbij je niet te veel op getallen hoeft te letten. Je kan elke keer een ander kledingstuk uitzoeken. Waarschijnlijk heb je iets in je kast liggen waar je je niet 100% lekker in vind passen.

Neem ook niet als doel om het volgende week te passen, neem de tijd. Je wilt niet snel afvallen, je wilt veranderingen in je leven maken. Dit is erg belangrijk. Snel afvallen = snel aankomen. Daarnaast zijn kleine veranderingen bij te houden en kan je deze eigen maken.

Begin klein, eet je elke dag een koekje of snoepje? Stel voor jezelf om de dag dat koekje te eten. Of in plaatst van elke dag 2 elke dag 1. Bouw dat rustig af naar bijvoorbeeld eens per week. Je hoeft je eet moment niet over te slaan, vervang je koekje voor een lekker stuk fruit.

Begin met sporten, dit kan ook zeer klein. Wandel elke 2-3 dagen een rondje van 20 minuten. Doe dit op een vast tijdstip (elke avond rond 8 uur). Ga elke week iets verder of een extra keertje. Op een goed moment ben je gewent deze 20 minuten in te plannen, dus zodra je bent gewent aan wandelen kan je dit vervangen door ff flink doorstappen en dit kan je weer vervangen door hardlopen. (stel je wandelt 3 avonden in de week, ga daarvan dan 1x hardlopen) en bouw ook dit langzaam op. Het gaat om het wennen en het eigen maken.

Als je ook wat spiermassa wilt opbouwen geld het zelfde als hierboven, begin niet meteen all in. Maar zeg bijvoorbeeld dat op de dagen dat je niet wandelt je 15 minuten ff wat sport. Misschien heb je nog fysio oefeningen van vroeger die je kan doen? Ik heb een appje (30 days fit) waarin je kan aangeven op welk niveau je wilt sporten. Kies voor de makkelijkste, want je moet opbouwen.

Andere veranderingen kunnen bijvoorbeeld zijn om met vrienden te wandelen i.p.v. rond te hangen. Of te fietsen naar bepaalde locaties. Ff iets anders stoms, is om bijvoorbeeld waterijs (40kcal) te nemen i.p.v. softijs (100kcal per bol).

Lees je vooral even goed in. Je hoeft geen honger te hebben om af te vallen. Kies voor betrouwbare sites zoals 't voedingscentrum en laat alle gekke "val nu 5kg binnen 5 dagen" websites achterwege.

Mocht je nou echt hulp nodig hebben kan je naar een diëtist. De eerste 3 uur komen uit je basisverzekering. Dit is niet genoeg voor een volledige behandeling, maar wel om samen een plan op te stellen en misschien na 2 maanden te controleren en bij te stellen.

Succes ;)

3 jun 2020, 10:06, Auriane
7

Het begint allemaal met motivatie. Maak voor jezelf duidelijk waarom jij een ander lichaam zou willen hebben. De motivatie tot verandering van je lichaam, valt uiteen in vier hoofdmotivaties:

Je doet het voor je gezondheid: met een gezond gewicht is de kans op het krijgen van medische klachten veel kleiner. Dit kan gaan om relatief kleine klachten als verkoudheid, hoesten, griep, koorts, etc. Maar zeker ook om het krijgen van hele heftige blijvende (chronische) ziektes, zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziektes, kanker en rug- en gewrichtsklachten. Ziektes waarvoor je tig keer per jaar naar het ziekenhuis moet, waarvoor je dagelijks (vaak meerdere) medicijnen moet slikken. Ziektes die een grote mate van de kwaliteit van je leven wegnemen en die ook nog eens de kans dat je op jonge leeftijd dood gaat, enorm vergroot!

Je doet het voor je eigenwaarde: het hebben van een gezond gewicht geeft een gevoel van trots. Het sterkt je eigenwaarde, je zelfvertrouwen en neemt daarmee een stuk onzekerheid bij je weg. Ondanks alle ongezonde zooi overal om je heen, wat alleen maar meer gaat worden de komende jaren, ben jij in staat hier op een goede manier mee om te gaan. Vele anderen lukt het niet, maar jij bent sterker dan al die ongezonde verleidingen. Jij bent sterker dan al die merken met ongezonde producten die je proberen vet te mesten, met als enige doel dat zij er zoveel mogelijk geld aan verdienen. Jij laat zien dat je een winnaar bent! Jij laat zien dat je goed voor jezelf zorgt!
Eigenwaarde is ook mobiliteit: mij gaat het wel lukken om gemakkelijk die boom in te klimmen, of over dat hek. Mij gaat het wel lukken om bij een klimwand makkelijk naar boven te klimmen. Mij gaat het wel lukken om bij een survivalparcours makkelijk en soepel dat parcours over te steken. Anderen lukt dit niet of niet makkelijk, maar ik heb mijn gezondheid en conditie zo goed op orde, dat het mij wel lukt! Ook dit maakt je weer (meer) trots op jezelf, wat dus je eigenwaarde en daarmee je zelfvertrouwen vergroot!

...

4 jun 2020, 07:06, Timo
8

...
Je doet het voor je uitstraling: het hebben van een gezond gewicht geeft status en aanzien. Iedereen ziet dat jij je lichaam op orde hebt. Jij kan laten zien dat je de beste versie van jezelf bent. D’r wordt op een normale manier met je, maar vooral ook over je, gepraat. Iets dat bij mensen met overgewicht vaak niet het geval is. Jij voldoet aan de norm, waardoor je bijv. vol zelfvertrouwen een bikini kan aantrekken. Je voldoet aan de norm, wat zich bijv. uit in dezelfde kledingmaat als je vriendinnen aan kunnen trekken. Jij hebt geen schaamte en onzekerheid over je lichaam. Iets dat vele anderen wel hebben. Jij weet dat je goed voor jezelf hebt gezorgd, dat jij er (kei)hard voor hebt gewerkt en dus dat je je lichaam vol zelfvertrouwen aan iedereen kan laten zien (bijv. in het zwembad of op het strand). Terecht zelfvertrouwen sterkt je uitstraling en daarmee je aantrekkelijkheid. Jouw eerste indruk is goed en dus kan jij gemakkelijk een nieuwe relatie vinden (niet alleen een liefdesrelatie, maar ook vriendschappen en ook werkrelaties). Dikke mensen vinden veel minder makkelijk een nieuwe liefdesrelatie, krijgen minder snel een goede baan, maken minder snel promotie, krijgen minder snel iets gedaan bij een ander. Dit alles ondermijnt hun geluk. Het is wetenschappelijk onderzocht dat het hebben van overgewicht je mate van geluk in de weg zit. Door niet aan de norm te voldoen, zit je dus je eigen levensgeluk in de weg.

Je doet het voor de maatschappij: je leeft niet alleen op deze wereld. Je leeft met anderen samen. Je leeft in een maatschappij. De maatschappij dat zijn wij! Iemand met overgewicht wordt sneller ziek, heeft sneller medische hulp nodig en maakt dus veel meer zorgkosten. Dit moet de maatschappij allemaal betalen! We hebben immers in Nederland een systeem dat we met z’n allen de zorgkosten dragen, zodat diegene die heel veel zorg nodig hebben, niet met extreme hoge extra kosten worden opgezadeld. Met het hebben van overgewicht belast je de maatschappij en daarmee alle volwassen Nederlanders dus meer. Dit kan je asociaal noemen. Een keten is zo sterk als zijn zwakste schakels. Laat zien dat jij niet een van die zwakke schakels bent. Niet alleen voor jezelf leven, ook een stukje verantwoordelijkheidsbesef naar de maatschappij en dus naar alle Nederlands tonen.

Afvallen en een gezond gewicht behouden. Je doet het voor je gezondheid, je doet het voor je eigenwaarde, je doet het voor je uitstraling en/of je doet het voor de maatschappij. Dit zijn de vier hoofdwaarden voor een strak lichaam. Haal hier je eigen motivatie uit en schrijf deze op. Niet in ellelange zinnen, maar in een aantal concrete bullits: “Ik wil een gezond gewicht hebben omdat:…”. Uiteraard kan je deze bullitlijst nog aanvullen met eigen motivaties. Hang dit papier vervolgens ergens op waar je het vaak ziet. Door je motivatie voor jezelf concreet en helder te krijgen, zorg je voor een goede basis om je gedrag ook daadwerkelijk te veranderen!

4 jun 2020, 07:06, Timo
9

Bedankt voor de reacties! Ik heb er zeker wat aan.
Ik heb al een poosje terug geprobeerd te hardlopen, dat heb ik eventjes een paar dagen vol gehouden en probeerde het van de week weer eens te doen. Ik merk dat ik gewoon echt geen sportpersoon ben. Als ik het met iemand anders doe, vind ik het nog wel eens leuk, maar zelf demotiveerd me het juist om te gaan afvallen. Ik wil probeer nu minder te eten (nog wel wat gewoon is hoor: ontbijt, lunch en avondeten en in het weekend een keer wat lekkers, maar ik wil dit niet meer in grote porties gaan doen.. Ook heb ik gemerkt dat ik heel vaak uit verveling ging eten. Dit wil ik nu ook niet meer gaan doen. En ik merk dat ik aan het einde van de dag steeds meer motivatie heb om de volgende dag dit vol te houden en ben op één of andere manier ook wat actiever.
Ik hoop dat ik hierdoor iets kan afvallen. En de zomervakantie komt d'r aan dus dan ben ik meestal veel meer buiten en aan het fietsen. ☺️

5 jun 2020, 09:06, Mij*
10

Ik ben op het moment blij als ik mijn levenstijl iets kan aanpassen. 😄

5 jun 2020, 09:06, *Mij
11

Het is een mythe dat alleen hardlopen of fietsen goeie afvalsporten zijn ik denk dat je gewoon de juiste sport moet vinden bijv. Zwemmen,dansen,judo,hockey,yoga of handbal.

5 jun 2020, 19:06, Juliatje.
12

@*Mij:
Dank voor je reactie!

Hier nog wat tips die je motivatie kunnen boosten:
- Koop of vraag aan je ouders een (goedkope) broek en/of vest die je nu absoluut niet dichtkrijgt. Maak foto's van jezelf in die kleding en leg het weg. Pak deze kleding er over een tijd terug bij en als je die kleding dan wel dichtkrijgt, misschien zelfs wel dat die broek dan van je kont afzakt ;), geeft dit je een giga berg voldoening. Zo creëer je je eigen mega trofee! Jij hebt immers dan laten zien dat je goed voor jezelf hebt gezorgd. Dat jij die stoere girl bent die het wél lukt, in tegenstelling tot vele anderen. Dat jij diegene bent die zijn lichaam en gezondheid serieus neemt en zo de betere versie van zichzelf is geworden!! Dan kan je zo ontzettend trots zijn op jezelf. Geloof me, als je dit over een tijdje aan jezelf (en aan anderen!) kan laten zien, geeft dit je echt een megakick!
- Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht: als ik op 1 september zoveel kilo gezond ben afgevallen of zoveel cm opgeteld buik-, heup- en tailleomvang kwijt ben, ga ik met al mijn vriendinnen naar een workshop parfum maken (of iets heel anders natuurlijk ;)).
- Betrek je vriendinnen, vriend (?), broer/zus en als het kan ook je ouders in je afslankplannen: hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen je kunnen supporten. En hoe meer mensen ook op je gewicht letten en je dus zullen complimenteren als je idd. gezond slanker bent geworden, maar ook plagerig zullen bekritiseren als je dat niet lukt: hoe meer sociale druk, hoe minder je wil falen. Ook dit zorgt voor motivatie.
- Fotografeer jezelf in een bikini of anders in je ondergoed. Print deze foto groot uit en hang hem ergens op waar je hem vaak ziet. Dit herinnert je dat je van dit lichaam af wil, evt. schrijf je er nog groot boven: “Van dit lichaam wil ik af!”. Jij wil de betere versie van jezelf worden, jij wil ook kunnen laten zien dat je goed voor jezelf zorgt, jij wil ook een winnaar zijn! Regelmatige visuele confrontatie met de huidige situatie, die je wil veranderen, motiveert om ook daadwerkelijk te veranderen en dit ook vol te houden.
- Wees trots op jezelf als je gezonde keuzes hebt gemaakt! Wees trots op jezelf als je ontbijt met groente en eiwitten. Wees trots op jezelf als jij een bakje snoeptomaatjes of snoeppaprika’s hebt opgegeten als tussendoortje in plaats van (uit gewoonte) die koek of dat snoepje of chocolaatje naar binnen hebt gewerkt. Wees trots als je de hele dag water en/of thee zonder suiker hebt gedronken in plaats van fruitsap, yogho yogho, Taksi, chocolademelk, cola of wat voor suikerrijk zooi verder. Wees trots als jij als toetje na het eten een schaaltje magere naturel skyr of Griekse yoghurt met bessen en/of aardbeien neemt (evt. gecombineerd met een beetje kaneel, heel lekker!), in plaats van suikerrijke vla, vruchtenyoghurt of chocomousse of vetrijke fruitkwark. Door trots te zijn op gezond gedrag, sterk je je eigenwaarde en daarmee ook weer je zelfvertrouwen. Dit motiveert ook enorm!

5 jun 2020, 22:06, Timo
13

Hoi. Je kan ook bijv. het edh diëet doen. Edh staat voor eet de helft. Dus dan bijv. als je normaal 1 reep chocolade per dag eet, dan misschien een halve. Of inplaats van 4 stukken brood tussen de middag, 2. Drink dan ook, veel water want dan heb je meestal minder zin in heel veel eten.
Groetjes.

7 jun 2020, 13:06, Anoniempjevaninmiddels12
14

Beste afval workout.

7 sep 2021, 19:09, Ella Bryn
15

is het al gelukt met afvallen?

14 okt 2021, 09:10, coach

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.