Afvallen & eetbuien

Hooi, ik ben Saar, 16 jaar, 1,64 m en ik weeg 60 kg. Ik wil heel erg graag afvallen, maar ik heb helaas regelmatig last van eetbuien. Ik spuug mijn eten ook regelmatig uit. Ik wil erg graag van mijn eetbuien af, hebben jullie tips? Ook lukt het volhouden qua eten niet zo goed. Ik sport 4x in de week, moet ik meer gaan sporten? ( ik train 2x in de week, ik heb 1x in de week een wedstrijd en ik ga 1x in de week naar de sportschool).

Xx

25 apr 2018, Saar


Reacties

plaats reactie
1

Lieve Saar, zorg dat je geen ES krijgt en boulimia. Een eetbui overkomt je, en dat kan bij stress zo zijn bv. Tips:
- Eet grote maaltijden, hierdoor krijg je minder honger, eet ook echt brood.
- Drink voldoende water.
Je hebt gewoon een normaal gewicht hoor (denk ik). Dus geen reden om af te vallen.

25 apr 2018, 10:04, Eva🍿
2

Dankjewel Eva, ik mag alleen geen brood eten omdat ik veganistisch eet.

25 apr 2018, 10:04, Saar
3

Owh wat goed! Ik ben een vegetarier, maar je kan bv veganbread kopen.

25 apr 2018, 10:04, Eva🍿
4

Hier wat afvaltips
-Doe gezond beleg op je brood bijvoorbeld fruit en groente.
-Vraag hulp aan een huisarts
-Eet langzaam(helpt echt)probeer wel net zo lang te kauwen tot je niet meer kan
-Als je honger hebt probeer jezelf af te leiden
-Poets je tanden ook goed elke dag ,stilt ook de honger (2 keer)
-Beweeg ook elke dag een uur, al is het lopen
-Voeg geen suiker en zout meer aan je eten toe (zorgt ervoor dat je afvalt)
-Probeer ook aan kracht oefeningen te doen (paar keer per week) zorgt ook voor vetverbranding
-Pittig eten helpt ook bij afvallen
-Probeer ook altijd 2-3 uur te wachten voordat je weer iets eet.
-Eet ook niet meer dan 6 keer op een dag
-Probeer gezond voedsel in het zicht te hebben en ongezond voedsel niet.
Succes en zeg maar als je nog meer tips wilt

25 apr 2018, 12:04, juliatje.
5

Heei Saar, je bent wel echt wat te zwaar. Je mag zelfs nog 47 kg wegen wil je een gezond gewicht hebben.
Hier wat tips:

- Drink veel water
- eet regelmatig, om een hongergevoel en daarmee een eetbui te voorkomen.
- eet gezond
- sport elke dag minstens een uur actief

25 apr 2018, 14:04, Kim
6

Je hebt een prima gezond gewicht Saar. Als je perfectie wil bereiken: DOE HET GEZOND! Eten uitspugen is nooit de goede weg om dit te bereiken. *Niet doen dus!

De verleiding van lekker eten.* kan je verminderen door tijdens je hoofdmaaltijden voldoende eiwitten en goede vetten te eten. Eiwitten en goede vetten. zorgen voor een vol gevoel (verzadiging), waardoor je gemakkelijker van ongezonde dingen kan afblijven.

*

Hier nog een paar andere tips om je trek in ongezonde dingen te weerstaan:
*
- Poets je tanden, neem suikervrije Smint of pepermunt: frisse mintsmaak helpt tegen zoettrek.
- Zoek afleiding als je lekkere trek hebt: zet muziek op, bel of app een vriendin of ruim je kamer op. Doe er alles aan om je op iets anders te concentreren dan jouw lekkere trek. Geef in ieder geval nooit zonder slag of stoot toe aan eetbuien.
- Eet alleen eten dat wat je proeft: als je niet meer proeft wat je eet, stop dan met eten.
- Maak ongezond voedsel minder bereikbaar - werp barrièrres op: het duurt 20 sec. voordat je brein denkt: ‘Heb ik dit wel echt nodig” + out of sight = out of mind. Stop alle ongezonde producten bij elkaar in een box en zet deze uit het zicht, met de sleutel weer heel ergens anders. Zodoende moet je moeite doen om producten te kunnen pakken. Liefst natuurlijk helemaal niet kopen.
- Als je éérst gezonde producten eet, heb je eerder een vol gevoel. Groenten vullen bijv. heel goed en leveren tegelijkertijd weinig calorieën.
- Als je je echt niet meer kan beheersen: neem 1 ongezond ding en geniet hier ook écht van, zonder schuldgevoel!
- Zie wat je eet: eet nooit rechtstreeks uit verpakkingen. Je kan dan namelijk minder goed bijhouden hoeveel je precies hebt gegeten en het is dan makkelijk om te veel te eten. Als je een zak chips voor je neus hebt liggen, gebeurt het maar al te vaak dat je het gevoel hebt dat hij nog halfvol zit, maar dat hij bij het graaien al leeg blijkt te zijn. Resultaat: teleurstelling en de drang om nóg een zak chips open te trekken.
*
Dit bericht is aangepast door de moderator.

27 apr 2018, 02:04, Timo
7

@moderator:
Sinds wanneer is het drinken van warm water een ongezond advies?!? Van warm water is wetenschappelijk aangetoond dat het de eetlust remt en als je bij dit warme water ook nog wat kaneel of chroom binnenkrijgt, stabiliseer je ook nog eens je bloedsuikerspiegel waardoor de trek in zoetigheid wordt onderdrukt. Ook dit is ruimschoots wetenschappelijk bewezen en wordt ook onderschreven door de Gezondheidsraad en dus ook door het voedingscentrum. Het zijn trouwens beiden tips die ik ook al tig keer hier op dit forum heb genoemd. Dus waarom wordt dit nu opeens verwijderd?!?

28 apr 2018, 17:04, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.