Afgevallen door medicijnen..

Hoii! Ik ben een meisje met ADHD en heb sinds 9 maart daar medicijnen voor. Ik heb daardoor veel minder eetlust gekregen. Begon te merken dat ik afviel. Mijn riem had ik laatst 4 gaatjes bij laten knippen, mag nu alweer 4 bij😬. Alle kleren die me eerst perfect zaten zijn nu te groot. Ben dus net op de weegschaal gaan staan. Was eerst 69 voordat ik begon en ben nu 65. Is dit wel goed?

5 apr 2020, Sooph


Reacties

plaats reactie
1

4 kilo in een kleine maand afvallen is aan de hoge kant, maar hoeft nog niet problematisch te zijn.

Je gewichtsafname zal hoogstwaarschijnlijk afvlakken: je lichaam gaat zich aanpassen aan de mindere hoeveelheid energie die het binnenkrijgt. Echter de eerste maand is je lichaam hier nog niet aan gewend, waardoor je gewichtsverlies nu relatief hoog is.

Een andere verklaring is dat je nu mogelijk minder vezels eet. Vezels hebben immers een verzadigend effect en worden zodoende vaak als eerste gemeden door mensen met weinig eetlust. Sommige vezels houden vocht vast, gelijk een spons. Doordat je nu mogelijk minder vezels eet, wordt dit vocht meteen afgevoerd door je lichaam, i.p.v. vastgehouden. Hierdoor ben je dus vocht afgevallen en vocht heeft ook gewicht. Die 4 kilo gewichtsverlies hoeft dus zeker niet alleen maar vet te zijn.

Om je eetlust te stimuleren kan je fenegriek of fenegriektabletten gaan nemen. Fenegriek staat bekend om zijn eetluststimulerende werking. Let alleen wel op dat je deze tabletten niet neemt tijdens je menstruatie: het kan het bloeden verergeren.

5 apr 2020, 07:04, Timo
2

@Timo

Ik was eind 2018/begin 2019 (sws tot mei) ben ik begonnen met minder eten, dan ook echt niet meer dan 800 kcal per dag, vaak tussen de 0 en 200... Soort van anorexia fase (als ik het zo mag noemen) ben toen niks afgevallen, je kon alleen maar mijn ribben meer zien etc.
In Mei 2019 is dit verminderd, maar in Augustus/September verergerd. (Heb/had ook andere problemen) Toen niet meer dan 1000 kcal per dag. Dat is afgezwakt in eind november/begin december. Sinds dien eet ik (zonder de medicijnen) per dag tussen de 800 en 1500 kcal ongeveer. Ik heb sinds eind 2018 bijna anderhalf jaar geen brood gehad, alleen crackers als lunch, maar dat veranderen uiteindelijk in niks eten s'middags. Maar vocht hield mijn lichaam niet vast. Ik eet normaal niks tussen de middag, anders een crackertje. Maar mijn lichaam houd bijna geen vocht vast. Okay, misschien drink ik ook slecht😶

7 apr 2020, 14:04, Sooph
3

Beste Sooph ik raad aan om dit met een dokter te bespreken want je situatie nu is niet echt top.

8 apr 2020, 09:04, Juliatje.
4

Hoi ik heb ook ADHD en moet ook pillen nemen maar ik val er niet van af

10 apr 2020, 10:04, Blébléblé

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.