ADD

Hey, ik heb ADD (dat is iets dat je moeilijk kan constentreren enzo) en ik heb er echt veel last van.
Ik ben elke dag tot 23u bezig met mijn huiswerk. Omdat ik altijd zo lang bezig ben met huiswerk zij de leerkrachten tegen me dat ik een andere richting moet doen. Dus dat deed ik maar ik vind de richting helemaal niet leuk en ik mag niet meer terug naar de richting waar ik vandaan kwam. Ik ben bang dat als ik slechte punten haal dat ik dan opnieuw naar een andere richting moet allemaal Door die ADD. Ik heb ook elke dag super veel hoofdpijn ik weet niet of dat iets te maken heeft met add? Ik ben al naar een psycholoog geweest maar dat is een wachttijd van 15 maanden en dat is te lang want ik wil dat het probleem zo snel mogelijk kan opgelost worden. Weten jullie miss waar je pillen jan verkrijgen zonder voorschrift of wat een oplossing zou zijn voor add? Mijn mama had wel een privé psycholoog gevonden met een wachtlijst van 3 maanden maar die kost 800 euro.

Thnx voor je moeite om dit te lezen xxx

12 feb 2017, A


Reacties

plaats reactie
1

Hey,
Volgens mij kan je geen pillen krijgen tegen ADD zonder voorschrift, maar misschien wel bij de huisarts of het ziekenhuis. Het is echt vervelend dat je nu naar een andere richting moet, maar misschien komt dat allemaal wel goed. Ik zou gewoon vragen bij de huisarts of die er iets aan kan doen.
Xx

12 feb 2017, 10:02, Xoxo
2

Thnx xx

12 feb 2017, 13:02, A
3

Een psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven. Dat mag alleen een arts (huisarts of psychiater bijv.). Als een psycholoog vindt dat je dergelijke middelen nodig hebt, zal hij/zij dat aan je huisarts vertellen en die neemt dan de beslissing of je deze medicatie wel of niet krijgt. Als je je huisarts dus weet te overtuigen van het belang van deze medicatie voor jou, heb je hiervoor dus geen psycholoog nodig. Vaak schrijft een arts dan Methylfenidaten (Ritalin of Concerta) voor. Dit zijn best heftige middelen, met kans op veel bijwerkingen. (Huis)artsen zijn daarom soms huiverig deze medicijnen voor te schrijven en in mijn ogen ook terecht. Het zijn immers zware chemische stoffen, met alle mogelijke bijwerkingen van dien.

Natuurlijke alternatieven voor Methylfenidaten zijn LTO3 en Orkestra, waarbij ikzelf LTO3 veel te duur vind. Persoonlijk zou ik daarom eerst Orkestra proberen (wel een maandje volhouden - werking kan namelijk een paar weken op zich laten wachten).

Verder kan je denken aan adaptogenen. Dit zijn stoffen die de prikkelgeleiding naar de hersenen neutraliseren, zonder sufmakend te zijn. In tijden van stress en een te veel aan prikkels (wat zich bij ADHD uit in hyperactiviteit en bij ADD in dromerigheid / concentratieproblemen) remt adaptogenen dit, in tijden van vermoeidheid en neerslachtigheid peppen adaptogenen je juist op. Het zorgt dus voor een stabilisatie van je energieniveau, zowel lichaam als geestelijk. Bekende natuurlijke adaptogenen zijn: ginseng, macapoeder, chagapoeder en rozenwortel (Rhodiola). Deze producten zijn in toko's te koop en kan je ook in poeders en pillen vinden bij een goede (online) vitaminewinkel of bij een De Tuinen-achtige winkel. Adoptogenen kunnen heel goed helpen de negatieve effecten van ADD (deels) weg te nemen.

Naast pillen en poeders zou je kunnen denken aan neurofeedback (Google dat woord maar eens). Bij veel deelnemers met ADHD en ADD leidt dit tot een duidelijke afname van de klachten. Helaas niet bij iedereen, maar misschien ook het proberen waard.

Tot slot komt ADD voort uit een gebrek aan dopamine (een stofje dat in je hersenen wordt aangemaakt). Naast kunstmatige manieren, kun je aanmaak van dopamine op de volgende natuurlijke manieren stimuleren:
- Eet regelmatig amandelen, avocado’s, bananen, geitenmelkzuivel, peulvruchten, zaden, noten, mager rood vlees, kip, kalkoen, zeevruchten en tofu. Ook een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan helpen de dopaminespiegel te verhogen.
- Vermijd zo veel mogelijk producten met bloem, bewerkte producten, cafeïne, verzadigde vetten en suikers. Deze stoffen verlagen de dopaminehoeveelheid in je lichaam juist.
- Zorg ervoor dat je elke dag voldoende beweegt. Sport verhoogt het calcium in je bloed, en dat stimuleert dopamineproductie en opname ervan in je hersenen.
- Slaap voldoende. Je hersenen verbruiken heel weinig dopamine terwijl je slaapt, dus met genoeg slaap hou je meer over voor de volgende dag.

12 feb 2017, 23:02, Timo
4

Dankuu voor de moeite om zo'n lange tekst te typen het is super lief!! 😊

13 feb 2017, 18:02, A
5

Asjeblieft

14 feb 2017, 21:02, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.