51 kg?

Hoi, ik ben een meisje van 12 en ik ben de laatste tijd best onzeker over mijn gewicht... Ik ben 1.65 lang en weeg 51 kg. Is dit wel normaal? Ik heb het gevoel dat ik veel zwaarder en als andere kinderen van mijn leeftijd. Ik zit op twee sporten en beweeg dus veel en ik vind het ook leuk om te bewegen...

8 dec 2018, Anoniempje


Reacties

plaats reactie
1

En ik zie er ook niet dik uit ofzo ik ben best wel slank...

8 dec 2018, 08:12, Anoniempje
2

Ik denk dat vetomtrek meer zegt bij jou, omdat je veel sport en grotere kans hebt om meer spiermassa te kweken.Je kan vetomtrek bij een dokter laten meten en je bmi is prima.Als je wilt wil ik je wel gezonde leeftips geven.

8 dec 2018, 11:12, juliatje.
3

Hoi juliatje wat is vetomtrek?

8 dec 2018, 11:12, Anoniempje
4

Hey anoniempje,

Ik lees dat jij je zorgen maakt om je gewicht, omdat je denkt dat je wat zwaarder bent dan andere kinderen van jouw leeftijd.

Als eerste wil ik je duidelijk maken dat iedereen weer een ander gewicht heeft. Licht zijn is niet per se gezonder. Het gaat er om dat jouw lijf het gewicht heeft wat daarbij past. Als dat te licht is, dan is dat juist erg ongezond. Het heeft dus geen zin om jouw gewicht met dat van anderen te vergelijken, want iedereen is weer anders.
Vergelijk het maar met paarden bijvoorbeeld; een trekpaard weegt veel meer dan een dressuurpaard, terwijl ze beiden even groot zijn. Het trekpaard zou niet gezond zijn als die het gewicht had van het dressuurpaard. Je begrijpt dat dat veel te licht zou zijn voor het trekpaard.
Hetzelfde geldt voor je vetpercentage. Ook heeft ieder lichaam zijn eigen ideale vetpercentage. Dat kan jij niemand bepalen, dat doet je lijf zelf.

Het gaat er om dat jij je gezond, fit en sterk voelt. Als jij gewoon eet naar behoefte, dan zit je op het gewicht en het vetpercentage dat jouw lijf nodig heeft om gezond en sterk te zijn. Je geeft aan dat je erg veel plezier hebt in die twee sporten, dus zo te lezen zit je op een prima gewicht! Daar moet je niet mee gaan rommelen, want nogmaals, alleen jouw lijf bepaalt wat goed en gezond is voor jouw lijf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je je niet meer druk maakt om je lijf. Want dat is prima in orde. Hou dit zo en zorg goed voor jezelf!

Liefs, Amy

8 dec 2018, 13:12, Amyxx
5

Vetomtrek zijn verschillende maten van lichaam :nekomtrek,heupomtrek,armomtrek en middelomtrek daar meet je alle maten met een meetlint mee en dat vul je online bij een vetpersentage rekenmachine in en dan weet je hoeveel het is.

8 dec 2018, 15:12, juliatje.
6

Ik ben 10 cm. kleiner dan jij en heb het zelfde gewicht. Volgens de BMI heb ik net geen ondergewicht. Ik vind helemaal niet dat je zwaar bent als je 165 cm. bent en 51 kg weegt. Zolang je je maar goed voelt!

11 dec 2018, 09:12, Animo-
7

Animo, dan heb je toch helenmaa niet bijna ondergewicht. Dan zit je gewoon op de middengrens van een gezond gewicht hoor

10 mrt 2019, 23:03, Milou

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.