3 kg kwijt

heyy ik ben al een tijdje bezig met afvallen maar moet nu nog 3kg kwijt om bij mijn doel te komen heeft iemand tips (niet van goed eten en drinken etc want die ken ik allemaal al)

4 jan 2020, Zoey


Reacties

plaats reactie
1

Tip 1 slaap zonder nachtlampje en slaap 8 tot 10 uur.
Tip 2 Word veganist of vegetarier(je moet wel gezond dan eten)
Tip 3 Eet langzaam en rustig zo zit je sneller vol.
Tip 4 Sta elk half uur op en loop een stukje.
Tip 5 Maak je slaapkamer zo donker mogelijk en maak je kamer lekker rustig.
Tip 6 Doe aan mediteren om stress te verminderen.
Tip 7 Zorg dat je lekker in je vel zit want depressie kan je afval wens moeilijker maken.
Tip 8 Vraag iemand die mee wil mee sporten.
Tip 9 gebruik een dieetapp
Tip 10 wacht 3 uur voordat je weer wat eet en drink 1.5 liter water per dag.
Succes zeg maar als je meer advies wilt

4 jan 2020, 17:01, Juliatje.
2

Tips wat betreft eten:
- geen hoofdmaaltijden overslaan.
- zorg dat er in iedere hoofdmaaltijd eiwitten voorkomen.
- ontbijt met groente en goede vetten (salade met vis of kip, boerenommelet met avocado of groene smoothie met noten en/of zaden erdoor, bijvoorbeeld) en ontbijt zonder koolhydraten (brood, havermout, muesli, fruit, etc.).
- Beperk extra’s (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank, gefrituurde producten, chocopasta, pindakaas, speculoos, hagelslag, maar ook fruitsap, -jams en -stroop, etc. etc. etc.), tot het absolute minimum. Extra’s zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks ‘uit gewoonte’ weg te eten.
- Vraag aan degene die bij jou thuis kookt of ze bij de avondmaaltijd witte rijst en pasta willen vervangen voor quinoa, teff, boekweit of courgettespaghetti of bloemkoolrijst bijvoorbeeld. En of degene de gewone aardappel wil vervangen voor de bataat-aardappel (zoete aardappel).
- Vraag aan diegene die bij jouw thuis kookt om geen kant-en-klare maaltijden of maaltijdonderdelen te gebruiken (kant-en-klare soepen, sauzen, etc.). Laat diegene ook opletten met het toevoegen van de hoeveel zout in de hoofdmaaltijd.
- Eet geen suikerrijk toetje na het eten, ook dit is een extraatje. Áls je dan perse een suikerrijk toetje wil eten, eet dit dan voor je hoofdmaaltijd. Liever ook geen suikerhoudend fruit (alle rood, oranje en geel fruit) meer na de avondmaaltijd eten, maar ervoor.
- let ook op de hoeveelheid suikerhoudend fruit per week: max. 10 stuks per week is zat. Te veel suikerhoudend fruit kan je, ondanks dat fruit ook gezond is, ook dikker maken.
Succes!

4 jan 2020, 18:01, Timo
3

Hey Timo, waarom mag je voor ontbijt geen koolhydraten eten? Ik eet altijd een portie havermoutpap voor mijn ontbijt en ik ervaar geen slechte effecten hoor.

7 jan 2020, 23:01, Alexa
4

@alexa:
Ten eerste eet de gemiddelde mens veel en veel te veel koolhydraten. We zijn echt koolhydraatverbranders geworden met z’n allen, met als gevolg dat we te weinig eiwitten en vooral goede vetten binnenkrijgen. Onze voorvaderen in de oertijd leefden op een voedingspatroon van veel eiwitten en vetten en weinig koolhydraten (want die waren er nauwelijks) en waren duidelijk slanker dan wij vandaag de dag zijn 😉. Één hoofdmaaltijd eten zonder koolhydraten is zodoende zeker verstandig. Aangezien het de norm is in Nederland om met brood te lunchen - en je dan dus vreemd wordt aangekeken als je met iets anders luncht - zeg ik altijd om te ontbijten zonder koolhydraten.

Ten tweede ontregelen koolhydraten allerlei regelstoffen (hormonen) in je lichaam, waardoor later op de dag onder andere je honger en verzadiging (vol zitten) worden ontregeld. Hierdoor ga je om 10.30/11.00 uur alweer aan de koek of het ongezonde pakje drinken en om 15.30/16.00 uur aan het volgende tussendoortje. Te veel koolhydraatinname eerder die dag kan ook de oorzaak van vreetbuien zijn: je honger- en verzadigingshormoon (leptine en grehline) zijn te veel ontregeld, waardoor je geen natuurlijke remmingen meer voelt tijdens/vlak na het eten.

Ten derde: koolhydraten verzadigen niet tot slecht. Hierdoor heb je alweer gauw honger/trek na het eten van koolhydraten. Koolhydraatinname leidt dus tot meer eten. Vaak gaan mensen op dat moment nog meer koolhydraten eten. Dit zijn vaak dan de slechte koolhydraten waardoor het lichaam insuline moet aanmaken (ook een regelstof) en insuline-aanmaak leidt tot vetopslag. Dit maakt afvallen onmogelijk.

8 jan 2020, 00:01, Timo
5

@Timo
en stel als je veel sport, moet je dan nog steeds koolhydraten overslaan?

2 apr 2020, 10:04, jp
6

Die antwoorden hierboven kunnen je inderdaad helpen met afvallen, maar volgens mij maken ze het alleen maar ingewikkelder dan dat het is. Het enige belangrijke bij afvalen is dat je minder kcal binnenkrijgt dat je verbruikt. Wat/wanneer je dan precies eet, hoeveel je slaapt, wanneer je beweegt, etc is ook wel belangrijk maar dat zijn eigenlijk maar bijzaken. Je kan ook afvallen door elke dag een diepvriespizza in de avond te eten en verder niks, als je dan alsnog minder binnenkrijgt dan je verbrandt. Ik zeg neit dat je dit MOET doen, want dan loop je natuurlijk allerlei tekorten op, maar het KAN in principe wel.
Ik zeg niet dat bovenstaande tips niet helpen bij het afvallen, want dat doen ze vast wel, maar ik zeg dit alleen maar zodat je door alle bomen het bos nog kan zien zegmaar... Als je 3 kg wil afvallen raadt ik je aan om op te zoeken hoeveel kcal je verbruikt, daar 500 vanaf te halen, en dat voor 6 weken lang eten. Als het goed is ben je na 6 weken dan 3 kg afgevallen. (500 kcal minder per dag = 0,5 kilo per week afvallen, 1000 kcal minder per dag = 1 kilo per week afvallen)

2 apr 2020, 12:04, L
7

@jp:
Een fanatieke sporter heeft inderdaad een duidelijk hogere koolhydraatbehoefte. En ik zei niet dat je de hele dag je koolhydraten moet 'overslaan' (lees: 'beperken', want in heel veel dingen zitten koolhydraten, ook een beetje in groente), maar dat je dit vooral 's ochtends bij je ontbijt moest beperken.

@L:
Doordat je minder slaapt en/of minder diep slaapt, word je de volgende dag veel minder energiek wakker. Hierdoor heb je sowieso al minder zin om dingen te doen, waardoor je mogelijk minder energie gaat verbranden die dag. Maar ook je energiehuishouding gaat omlaag, waardoor je stofwisseling en daarmee je vetverbranding ook enorm omlaag gaan. Door te weinig en/of te slecht slapen kan je dus juist dikker worden. Sterker nog, bij veel mensen die best wel aardig gezond eten en voldoende bewegen, is het tekort aan goede slaap (en de stress die het lichaam daaruit voortvloeiend ervaart) juist de reden dat ze niet afvallen. Soms zelfs dikker worden! Jouw opmerking dat (de kwaliteit van je) slaap, maar een bijzaak bij het afvallen is, slaat zodoende helemaal nergens op.

Verder zit je maar door te raggen op die caloriebalans, maar realiseer dat wat je eet mede de mate van verbranding bepaalt. Je verbranding kan dus enorm negatief beïnvloed worden door verkeerde 'voeding'.

Daarnaast wordt o.a. je honger- en verzadigingsregelstoffen ontzettend ontregeld door de verkeerde 'voeding'. Hierdoor wordt het veel moeilijker om van ongezonde producten af te blijven en eetbuien te voorkomen (carb craving). Dan kan je wel lekker zeggen: "Ja, het gaat om calorieën in versus calorieën uit', maar doordat je regelstoffen ontregeld zijn en daarmee je natuurlijke barrières enorm zijn verslechterd, is de drang naar ongezond voedsel zo enorm vergroot, dat mensen er wel aan móeten toegeven. Deze drang heeft dus niets met een gebrek aan wilskracht en/of discipline te maken, wat wel heel vaak wordt gezegd. Door alleen maar te hameren op die caloriebalans, benadruk je dit dus juist. Ook deze opmerking slaat zodoende nergens op. Conclusie: het soort calorieën bij het afvallen is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de hoeveelheid!

5 apr 2020, 09:04, Timo
8

Timo wie denkt dat het soort calorieen belangrijker is dan de hoeveelheid, moet het maar zelf uitproberen:
Eet voor bv 1 week 1200 kcal aan alleen maar ''clean'' eten, en dan voor 1 week 1200 kcal aan alleen maar ''ongezond'' eten. Blijf ongeveer evenveel bewegen in beide weken. Je zult zien dat je ongeveer evenveel zult afvallen. Het is wel ongezonder voor je maar als je puur naar afvallen kijkt maakt het echt amper verschil.

Ik zeg dit want als je eten gaat indelen in ''goed/slecht'' krijg je er juist meer zin in, waardoor je de kans op eetbuien vergroot, terwijl het beter is om ook kleine porties van dingen te eten die je lekker vind, en voor de rest dingen met veel voedingsstoffen. Balans!

Als je meer eet dan je verbrand kom je aan. Punt. Maakt niet uit wat je eet. Je kan wel allemaal smoothiebowls, omeletten, salades, nootjes, fruit en volkoren granen gaan eten, maar uiteindelijk zijn calorieen het belangrijkst bij het afvallen. Je hebt gelijk dat je je wel verzadigder voelt als je gezonder eet, maar de reden dat je dan afvalt is omdat je uiteindelijk minder kcal binnenkrijgt. Het zou ook kunnen dat je aankomt door clean te eten! Dat is bij mij gebeurd. Mijn dieet bestond uit alleen maar ''clean'' dingen uit de schijf van vijf: volkoren granen, magere/halfvolle zuivelproducten, groente, fruit, nootjes (+ notenpastas), vleesvervangers......... maar ik viel niet af, integendeel, ik kwam zelfs aan. Verder sliep ik genoeg (8 uur) en bewoog ik een uur per dag (fietsen, wanden of hardlopen). Mijn BMI was toen 23, een klein beetje aan de hoge kant. Ik viel pas af naar een BMI van 20 toen ik kcal begon te tellen en jawel, regelmatig ook ''ongezonde'' dingen at (in mijn geval vooral witte chocola, maar dan in kleine porties).

Qua slaap komen ze niet aan door de stress, maar doordat ze meer gaan eten DOOR die stress, waardoor ze in een calorieenoverschot komen en dus aankomen!

5 apr 2020, 14:04, L
9

@L:
Je zegt het zelf: door stress wordt je eetlust, de mate van honger en je verzadiging negatief beïnvloed en deze stress komt o.a. voort uit slechte voeding. Dat wat je eet is dus bepalend voor het soort en de hoeveelheid calorieën die je in de toekomst gaat eten. Oftewel: hoe meer ongezonde zooi je eet, hoe groter de drang naar meer ongezonde zooi in de toekomst. Hoe minder de inname van ongezond voedsel, hoe kleiner de behoefte aan deze producten wordt.

Het soort calorieën dat je eet, bepaalt dus mede je calorie-inname in de toekomst en daarmee de mogelijkheid om wel of niet af te vallen. Het soort calorieën is zodoende net zo belangrijk bij het afvallen als de hoeveelheid en vanuit gezondheidsoogpunt (in mijn visie gaat afvallen immers samen met werken aan je gezond), zelfs belangrijker.

5 apr 2020, 16:04, Timo
10

Timo ja je hebt gelijk als je gezond eet KAN het helpen met afvallen. Maar het kan ook zorgen dat je niet afvalt of zelfs aankomt. Daarom is het ook belangrijk om op kcal te letten, want uiteindelijk bepalen calorieën wat er met je gewicht gebeurt. Voor optimaal resultaat is het het best om je kcal aan gezonde dingen te besteden, genoeg te slapen, te sporten etc. maar uiteindelijk bepalen kcal of je afvalt of aankomt.

11 apr 2020, 23:04, L
11

@timo: Je hebt inderdaad gelijk bij een aantal dingen. Er zijn verschillende soorten koolhydraten: suikers, vezels en soorten zetmeel. Suikers en soorten zetmeel zorgen er vaak voor dat je bloedsuikers snel pieken en dalen. Dit zorgt ervoor dat je meer van dit soort koolhydraten wil eten. Daarom zou ik deze gewoon iets meer vermijden, maar niet te veel! Het is heel erg belangrijk dat je bijvoorbeeld gewoon fruit blijft eten (2 per dag), dus geniet van je heerlijke appel of banaan!

Havermout is heel erg gezond en de koolhydraten daarin komen vooral van vezels. Vezels zijn eigenlijk heel erg handig als je iets wilt kwijtraken, doordat ze je verzadigd laten voelen voor een langere periode. Vezels hebben ook heel veel voordelen voor je gezondheid, dus haal vezels alsjeblieft niet uit je dieet! Dit geld dus ook voor goed bruin brood. Bruin brood zit vol met vezels en is dus ongelofelijk gezond, dus dat moet je gewoon blijven eten, hoor!

Als laatste wil ik ook zeggen dat, omdat dit een website is voor mensen met anorexia en bolemia dat het wel gewoon belangrijk is om 2000 calorieën te eten en wat te bewegen elke dag. Eet gezond en gevarieerd! Dit betekent dat af en toe jezelf belonen met een lekker koekje is ook geen probleem en ook niet als je gewicht wil kwijt raken. Zorg ervoor dat je BMI boven de 17 is op z'n minst en als je boven de 18 bent, dan 18. Ik weet dat het heel erg fijn voelt soms om een BMI onder de gezonde marge te hebben, maar als je ondergewicht hebt, heb je grotere kansen op bepaalde ziektes. Waar ik me ook veel zorgen over maak is over de menstruaties van onze mooie meiden hier! Ik wil niet dat dit ervoor zorgt dat je nooit meer kinderen kunt krijgen! Je bent prachtig zoals je bent en ik weet dat het niet altijd makkelijk is om van jezelf te houden, maar schoonheid is niet bepaald door BMI of vetpercentage, maar door wie je bent.

Als je je heel erg onzeker voelt, zoek alsjeblieft hulp! **

Groetjes!

**Dit bericht is aangepast door de moderator vanwege het overtreden van een van de huisregels omtrent het uitwisselen van persoonlijke gegevens**

5 mei 2020, 22:05, Pop
12

@Timo, ik ontbijt óf met havermout (oepsie), of met een smoothie, of met yoghurt met fruit. Maar meestal met havermout. Normaal at ik iets van 5 tot 8 boterhammen per dag, en nu tussen de 0 en 3 boterhammen. Dat komt omdat ik meer fruit en salades eet. Aangezien ik bijna altijd met een salade lunch en niet met brood of iets koolhydraatrijk, is het dan erg dat ik ontbijt met havermout?

15 mei 2020, 09:05, me
13

@Me

Dit ligt aan een aantal dingen:
- Of je wil afvallen. Te veel koolhydraatinname belemmert het afvallen.
- Aan de hoeveelheid koolhydraten die je bij je avondmaaltijd binnenkrijgt. Je kan ook prima gezond avondeten zonder een giga koolhydraatbron, bijvoorbeeld door rijst te vervangen door bloemkoolrijst en pasta te vervangen voor courgettespaghetti.
- je leefstijl: fanatieke sporters hebben een grotere hoeveelheid koolhydraten nodig.

15 mei 2020, 11:05, Timo
14

Hi, ff er achteraan.
Als je verdwaalt raakt in al deze berichten en meningen kan je misschien naar een diëtist. Veel (vm alle, maar dat weet ik niet 100% zeker) zorgverzekeraars hebben 3 uur in de basis zorg. Dit betekend dat je hiervoor geen aanvullende zorgverzekeraar nodig hebt. Voor de meeste hoef je niet eens een verwijsbrief te hebben. Je zou dus 1 x langs kunnen gaan voor wat tips en dan een keer na 2-3 weken om te kijken of het heeft gewerkt en mogelijk bijsturen :)

26 mei 2020, 15:05, Auriane

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.